facebook
panamvrakikos-650x417-1

Τι είναι η ταυρίνη των ενεργειακών ποτών;Της Νατάσας Δ. Τρουμπούκη

Μπορώ να την καταναλώσω ή πρόκειται για ουσία επικίνδυνη για την υγεία μου;

Η ταυρίνη, στα Αγγλικά taurine και με την επιστημονική ονομασία 2αμινοαιθανοσουλφονικό οξύ είναι στην πραγματικότητα ένα οργανικό οξύ, το οποίο βρίσκεται στην χολή του ανθρώπου και των ζώων και ονομάστηκε έτσι επειδή αρχικά απομονώθηκε από την χολή του ταύρου. Αποτελεί συστατικό των χολικών αλάτων του οργανισμού. Με την ευρεία έννοια θα μπορούσε να καταταγεί στην οικογένεια των αμινοξέων ακριβώς επειδή χημικά φέρει καρβοξύλιο και αμινό-ομάδα, όπως ακριβώς και τα αμινοξέα . Πρόκειται δηλαδή για φυσικό συστατικό του οργανισμού και όχι για τεχνητό. Καλές διατροφικές πηγές ταυρίνης θεωρούνται το κρέας , τα αυγά, τα ψάρια και το γάλα, τα ζωικά τρόφιμα δηλαδή.

Σε τι χρησιμεύει η ταυρίνη;

Σαν συστατικό των χολικών οξέων η ταυρίνη χρησιμεύει :

  • Για την απορρόφηση των λιπών της τροφής.
  • Για την απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών (A,D,E,K).
  • Λαμβάνει μέρος τονμεταβολισμό των κυττάρων του οργανισμού και ειδικότερα στον μεταβολισμό των κυττάρων του νευρικού συστήματος και των μυών.
  • Ομαλοποιεί του χτύπους της καρδιάς.
  • Επηρεάζει την απελευθέρωση νευροδιαβιβαστικών ουσιών ασκώντας σημαντική επίδραση στην νευρομυϊκή σύναψη και άρα συμβάλει στην ομαλή σύσπαση των μυών.
  • Με την βοήθεια της βιταμίνης Β6, λαμβάνει μέρος στην παραγωγή των αμινοξέων μεθειονίνη και κυστεΐνη.
  • Είναι απαραίτητο συστατικό για την συντήρηση και την λειτουργία του σκελετικού συστήματος.
  • Είναι απαραίτητη για την σωστή λειτουργία του αμφιβληστροειδούς χιτώνα του ματιού συμβάλλοντας αποτελεσματική στην λειτουργία της όρασης.
  • Μπορεί να δράσει σαν αντιοξειδωτικό προστατεύοντας από την δηλητηρίαση από κάδμιο και μόλυβδο.
  • Δρα σαν διουρητικό γιατί στο επίπεδο του κυττάρου η ταυρίνη βοηθά στην κατακράτηση του καλίου και του μαγνησίου μέσα στο κύτταρο, ενώ βοηθά στην αποβολή του νατρίου έξω από αυτό.

Η ταυρίνη σαν συμπλήρωμα διατροφής

Ο μεγαλύτερος παραγωγός ταυρίνης σήμερα θεωρείται η Κίνα και περίπου το 50% της παραγωγής του συστατικού αυτού χρησιμοποιείται στην φαρμακευτική και την βιομηχανία τροφίμων, ενώ το υπόλοιπο σαν συμπλήρωμα στις ζωοτροφές. Ως συμπλήρωμα διατροφής η ταυρίνη κυκλοφορεί σε κάψουλες των 500 και των 1000 χιλιοστών του γραμμαρίου (mg), μπορούμε όμως να την βρούμε σε σκευάσματα μαζί με άλλα μικροδιατροφικά στοιχεία. Ενδείκνυται για :

  • Τα άτομα με συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια, γιατί προκαλεί την αύξηση της ισχύος και της αποτελεσματικότητας των συσπάσεων των μυών της καρδιάς (η συνήθης δόση που προτείνεται είναι τα 2000mg, 3 φορές την ημέρα).
  • Διαιτητικά η ταυρίνη συμβάλει στην μείωση της χοληστερόλης του αίματοςγιατί μειώνει την έκκριση της απολιποπρωτεΐνης B100 (ουσιώδες δομικό συστατικό των VLDL και LDL λιπιδίων) στα κύτταρα HepG2, γεγονός που συμβάλει στην αποφυγή των καρδιαγγειακών παθήσεων.
  • Στους αθλητές γιατί βοηθά στην ομαλή σύσπαση των μυώνενώ έχει αποδειχθεί ότι η ταυρίνη μπλοκάρει το οξειδωτικό στρες που προκαλείται από την έντονη άσκηση.
  • Στους επιληπτικούς ασθενείς γιατί ενισχύει την δράση των αντιεπιληπτικώνφαρμάκων ελαττώνοντας την συχνότητα των παροξυσμών (η συνήθης δόση που προτείνεται είναι τα 500mg, 3 φορές την ημέρα).

Η ταυρίνη στα ενεργειακά ποτά

Η ταυρίνη χρησιμοποιείται και ως συστατικό σε ενεργειακά ποτά με τα περισσότερα να περιέχουν 1000 mg/μερίδα, ενώ σε μερικά από αυτά η περιεκτικότητα φτάνει τα 2000 mg/ μερίδα. Η ταυρίνη αυτή παράγεται με χημικό τρόπο στο εργαστήριο.

Μια μελέτη του 2003 από την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων, δεν βρήκε δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία των ατόμων για κατανάλωση ποσοτήτων έως και 1.000 mg ταυρίνης ανά κιλό σωματικού βάρους ατόμου ανά ημέρα, ενώ μια ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε το 2008, δεν βρήκε τεκμηριωμένες αρνητικές ή θετικές συνέπειες για την υγεία που να συνδέονται με την κατανάλωση της ταυρίνης των ενεργειακών ποτών, καταλήγοντας : «Τα ποσά του γκουαρανά , της ταυρίνης και του ginseng που βρέθηκαν σε δημοφιλή ποτά ενέργειας είναι πολύ χαμηλότερα από τα ποσά που αναμένεται να δράσουν με θεραπευτικά οφέλη ή με ανεπιθύμητες ενέργειες στον ανθρώπινο οργανισμό».

Σε κάθε περίπτωση, η κατανάλωση της ταυρίνης σαν συμπλήρωμα διατροφής ή μέσω των ενεργειακών ποτών θα πρέπει να είναι λελογισμένη, σε συνεννόηση με τον θεράποντα ιατρό γιατί σε υπερβολικές δόσεις μπορεί να οδηγήσει σε διάρροια και έλκη στο στομάχι , ενώ θα πρέπει να αποφεύγεται η χρησιμοποίηση της από έγκυες και θηλάζουσες γυναίκες.

Βάλτε ταχίνι στην διατροφή σας!!!Της Νατάσας Δ.Τρουμπούκη Υπάρχει δίαιτα που καταπολεμά την κατάθλιψη;Της Νατάσας Δ. Τρουμπούκη Κάντε δίαιτα έξυπνα!!! Της Νατάσας Δ. Τρουμπούκη «Πρωτεϊνικές δίαιτες» Ποια τα οφέλη τους; Χάνουμε όντως πιο εύκολα βάρος; Στρες και λίπος στην κοιλιά…Της Νατάσας Δ. Τρουμπούκηnafpaktianews.gr
Για τα άρθρα που φιλοξενούνται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.

Loading...
loading...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *