ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ NEWS

Ναύπακτος: Η Ἐκκλησιαστική Παράδοση στα κείμενα και τα έργα των Πρωτεργατών της Ἀνεξαρτησίας του 1821»

Ναύπακτος: Η Ἐκκλησιαστική Παράδοση στα κείμενα και τα έργα των Πρωτεργατών της Ἀνεξαρτησίας του 1821»


Ζ΄ Θεολογικό Συνέδριο Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου

Τό Σάββατο 2 Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ. στήν Αἴθουσα ἐκδηλώσεων τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως στήν Ναύπακτο, πραγματοποιήθηκε τό Ζ΄ Θεολογικό Συνέδριο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου μέ γενικό θέμα: «Ἡ Ἐκκλησιαστική Παράδοση στά κείμενα καί τά ἔργα τῶν Πρωτεργατῶν τῆς Ἀνεξαρτησίας τοῦ 1821», τό ὁποῖο ἐντάσσεται στό πλαίσιο τοῦ ἑορτασμοῦ τῆς ἐπετείου τῶν 200 ἐτῶν ἀπό τήν Ἑλληνική Ἐπανάσταση.

Τό πρωΐ τελέσθηκε θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, ἐνῶ κατά τήν ἔναρξη τοῦ Συνεδρίου χορός ἱεροψαλτῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως ἀπέδωσαν ἐπίκαιρους ὕμνους.

Τήν ἔναρξη τοῦ Συνεδρίου κήρυξε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, καί ὁ ἴδιος ἀνέγνωσε τό Μήνυμα τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου πρός τό Συνέδριο.

https://www.youtube.com/watch?v=hKq07IS-22o

Χαιρετισμό ἀπηύθυναν ὁ Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Δημήτριος Κωνσταντόπουλος, ὁ ἐκπρόσωπος τοῦ Περιφερειάρχη Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Νεκταρίου Φαρμάκη κ. Γιῶργος Κοντογιάννης, ἡ Ἀντιπεριφερειάρχης Αἰτωλοακαρνανίας κ. Μαρία Σαλμᾶ, ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας καί ὁ Ναυπάκτιος Πρόεδρος τοῦ Δικηγορικοῦ Συλλόγου Μεσολογγίου κ. Χρῆστος Παΐσιος. (Τά Μηνύματα καί οἱ χαιρετισμοί τῶν Ἐπισήμων παρατίθενται στό παράρτημα τοῦ παρόντος).

Οἱ εἰσηγητές καί οἱ ἀντίστοιχες εἰσηγήσεις τους ἦταν οἱ ἑξῆς, μέ τήν σειρά πού παρουσιάσθηκαν:

– Μιχαήλ Τρίτος, Κοσμήτορας Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ.: «Νεκτάριος Τέρπος: Πρόδρομος τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ καί προπομπός τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως»
– Κωνσταντῖνος Χολέβας, Πολιτικός Ἐπιστήμων – Συγγραφέας: «Κωνσταντῖνος Οἰκονόμος ἐξ Οἰκονόμων»
– Κωνσταντῖνος Κωτσιόπουλος, Καθηγητής Θεολογικῆς Σχ. Α.Π.Θ.: «Ἡ Ρωμαίϊκη πολιτική ταυτότητα τοῦ Ἰωάννου Καποδίστρια»
– Γιῶργος Καραμπελιᾶς, Συγγραφέας – Πολιτικός ἀναλυτής: «Ὁ Κολοκοτρώνης, ἕνας διαρκής ὀρθόδοξος ἐπαναστάτης»
– Διονύσιος Βαλαῆς, Καθηγητής Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ.: «Ἡ ἐκκλησιαστική παράδοση καί τό ἔργο τοῦ Γιάννη Μακρυγιάννη»
– Ἀπόστολος Ζορμπᾶς, Φιλόλογος, δ.Φ.: «Ἡ Ὀρθόδοξη πίστη τῶν ἀγωνιστῶν τοῦ 1821 στό δημοτικό τραγούδι καί σέ λιγότερο γνωστούς ἀπομνημονευματογράφους».
(Οἱ περιλήψεις τῶν εἰσηγήσεων παρατίθενται ἐπίσης στό παράρτημα τοῦ παρόντος).

Σέ γενικές γραμμές μελετήθηκε ἰδιαιτέρως ἡ ἐκκλησιαστική-ρωμαίϊκη παράδοση τῶν συγκεκριμένων πρωταγωνιστῶν τῆς Ἐθνεγερσίας, πού ὅμως ἀπηχοῦν καί τό σύνολο τῶν πρωταγωνιστῶν, στούς ὁποίους χρωστᾶμε τήν ἐλευθερία μας.

Λόγῳ τῶν εἰδικῶν ὑγιειονομικῶν συνθηκῶν, τό Συνέδριο πραγματοποιήθηκε μέ ὅλα τά προβλεπόμενα μέτρα. Ἦταν διαδικτυακό, ἐνῶ στήν Αἴθουσα παρευρέθησαν οἱ εἰσηγητές καί τά ἀπαραίτητα γιά τήν διοργάνωση ἄτομα.
Οἱ ἐργασίες τοῦ Συνεδρίου μεταδόθηκαν ἀπό τά μέσα:

–τήν Ἱστοσελίδα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως: https://parembasis.gr,
–τήν ὑβριδική τηλεόραση τοῦ OPEN: https://www.tvopen.gr/Ecclesialive
-τίς ἱστοσελίδες: https://ecclesiaTv.gr καί https://intv.gr,
–τό facebook τῆς Ἱ. Μητροπόλεως: https://www.facebook.com/holy.metropolis.nafpaktos,
–τά μέσα ἐνημέρωσης τῆς Ἱερᾶς Συνόδου,
–καί ἀπό τούς Ραδιοφωνικούς Σταθμούς τῆς Πειραϊκῆς Ἐκκλησίας καί τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν.
Οἱ θεατές μποροῦσαν νά θέτουν ἐρωτήματα σχετικά μέ τίς εἰσηγήσεις μέ email καί μέ sms, τά ὁποῖα ἀπαντήθηκαν στό τέλος τοῦ Συνεδρίου ἀπό τούς εἰσηγητές.

Ὅλο τό ὑλικό τοῦ Συνεδρίου βιντεοσκοπημένο θά ἀναρτηθῆ προσεχῶς στήν ἱστοσελίδα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως.

Μηνύματα καί χαιρετισμοί
Ἡ προσφώνηση τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου

Χαίρομαι πού ἀξιωθήκαμε καί ἐφέτος νά διοργανώσουμε τό Ζ΄ Θεολογικό Συνέδριο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως μέ ἐκλεκτούς Εἰσηγητές, Καθηγητές Πανεπιστημίου καί Ἐρευνητές.

Τό θέμα τοῦ φετεινοῦ Θεολογικοῦ Συνεδρίου ἔχει σχέση μέ τό μεγάλο γεγονός τῆς Ἐθνεγερσίας τοῦ 1821, πού ἐφέτος ἑορτάζουμε τήν ἐπέτειο τῶν διακοσίων χρόνων. Ὅπως ἡ Πολιτεία, ἔτσι καί ἡ Ἐκκλησία διοργάνωσε πολλές ἐκδηλώσεις, τόσο ὡς Ἱερά Σύνοδος ὅσο καί ὡς Ἱερές Μητροπόλεις γιά νά τονισθοῦν διάφορες πτυχές τοῦ ἐθνικοαπελευθερωτικοῦ αὐτοῦ ἀγώνα. Ἐπειδή ἡ μνήμη τῶν διαφόρων γεγονότων λιγοστεύει, γι’ αὐτό ἡ λήθη σκεπάζει τά γεγονότα καί χρειάζεται πάντοτε νά ἐπανέρχεται ἡ μνήμη, πού προσδιορίζει τήν πορεία μας. Ἡ ἀπώλεια τῆς ἐθνικῆς μνήμης εἶναι τραγωδία γιά τούς πολίτες μιᾶς χώρας.

Τό θέμα τοῦ φετεινοῦ Συνεδρίου ἀναφέρεται στήν ἐκκλησιαστική παράδοση τῶν πρωταγωνιστῶν τῆς Ἐπαναστάσεως. Ἐπειδή δέν εἶναι δυνατόν νά ἀσχοληθοῦμε μέ ὅλους τούς πρωταγωνιστές, γι’ αὐτό περιορίσαμε τό θέμα ἀντιπροσωπευτικά σέ μερικούς ἀπό αὐτούς, ὅπως τόν Νεκτάριο Τέρπο, πρόδρομο τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, τόν Κωνσταντῖνο Οἰκονόμο ἐξ Οἰκονόμων, τόν Ἰωάννη Καποδίστρια, τόν Θεόδωρο Κολο¬κοτρώνη, τόν Ἰωάννη Μακρυγιάννη καί τήν παράδοση τοῦ τόπου μας, ὅπως ἐκφράζεται στά δημοτικά τραγούδια. Ἐκλεκτοί ἐπιστήμονες θά ἀναλύσουν αὐτά τά θέματα.

Θά ἔχουμε τήν δυνατότητα νά δοῦμε σήμερα ἕνα κομμάτι βασικό τῆς Ἐθνεγερσίας τοῦ 1821. Πρόκειται γιά ἕνα γεγονός μεγάλων διαστάσεων, στό ὁποῖο συμπλέκονται τά ὅπλα μέ τήν πένα, τό αἷμα μέ τό μελάνι, τά πολεμικά μέ τά πολιτικά γεγονότα, οἱ στρατιωτικοί ἀγῶνες μέ τίς διπλωματικές κινήσεις, τά ράσα μέ τό καρυοφίλι, καί πολλά ἄλλα. Στό Συνέδριό μας αὐτό θά δοῦμε ἰδιαίτερα τήν ἐκκλησιαστική-ρωμαίϊκη παράδοση ὅλων τῶν πρωταγωνιστῶν τῆς Ἐθνεγερσίας, στούς ὁποίους χρωστᾶμε τήν ἐλευθερία μας. Καί ναί μέν δέν ὁλοκληρώθηκε τό ἔργο αὐτῶν τῶν πρωτεργατῶν τῆς Ἐπαναστάσεως, ὅμως ἀπέκτησε τήν ἀνεξαρτησία ἕνας μικρός χῶρος τῆς Ρωμηοσύνης, ἀποφεύγοντας τήν δουλεία στούς Ὀθωμανούς καί τήν αὐτονομία ὑπό τόν Σουλτάνο.

Πρέπει νά δοῦμε καί τήν θετική πλευρά αὐτοῦ τοῦ γεγονότος καί ἄς ἀγωνιζόμαστε ὁ καθένας νά συμπληρώση στήν ζωή του τά ἐλλείματα πού ἄφησαν ἐκεῖνοι οἱ πρωταγωνιστές, συνεχίζοντας τό ἔργο τους μέ τούς ἀγῶνες σέ ὅλους τούς τομεῖς τῆς κοινωνίας καί τῆς Πολιτείας.

Εὔχομαι καλή ἐπιτυχία.

Τό μήνυμα τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος καί Προέδρου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος κ.κ. Ἱερωνύμου

Χαιρετίζω τήν ἔναρξη τῶν ἐργασιῶν τοῦ Ζ΄ Θεολογικοῦ Συνεδρίου, τό ὁποῖο διοργανώνεται ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου, μέ γενικό θέμα «Ἡ Ἐκκλησιαστική Παράδοση στά κείμενα καί τά ἔργα τῶν πρωτεργατῶν τῆς Ἀνεξαρτησίας τοῦ 1821» καί μεταδίδεται διαδικτυακά.

Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος ἔχει ἐπισημάνει ὅτι ἦταν ἡ Ὀρθόδοξη πίστη πού ἔκανε τούς Ρωμηούς-Ὀρθοδόξους νά μήν ἀλλαξοπιστήσουν καί νά μή χάσουν τήν ἑλληνικότητά τους. Τό βλέπουμε στά κείμενα τῶν ἀγωνιστῶν καί τῶν πρωτεργατῶν τῆς Παλιγγενεσίας, τό αἰσθανόμαστε νά ἀναβλύζει αὐθόρμητα ἀπό τήν γραφίδα τους καί ἀπό τήν ψυχή τους. Ἄνθρωποι σάν τόν Καποδίστρια καί σάν τόν Μακρυγιάννη καί παλαιότερα σάν τόν Ἅγιο Κοσμᾶ τόν Αἰτωλό, ἐκφραστές ἀκραιφνεῖς τῆς πνευματικῆς μας Παράδοσης, θεμελίωσαν τήν ἐθνική μας αὐτοσυνειδησία πάνω ἀκριβῶς στίς πνευματικές συντεταγμένες αὐτῆς τῆς Παράδοσης.

Εἶναι ὄντως σημαντικό νά ἐρευνήσουμε ὅλο αὐτό τό ὑλικό γιά νά ἔχουμε καθαρή εἰκόνα γιά τούς προγόνους μας καί τό πνευματικό κλῖμα μέσα στό ὁποῖο ἀνέπνεαν, γιά τόν πνευματικό ὁπλισμό πού τούς συντρόφευσε στόν ἀγῶνα τῆς Ἀνεξαρτησίας. Εἶναι ἄξια ἐπαίνου ἡ πρωτοβουλία αὐτή τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, μέ τήν εὐκαιρία καί τῶν ἑορτασμῶν τῶν 200 χρόνων ἀπό τήν Ἐπανάσταση, νά ρίξει περισσότερο φῶς στά πολύτιμα κείμενα τῶν πρωταγωνιστῶν ἐκείνων τῶν μεγάλων γεγονότων.

Συγχαίρω τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο καί εὔχομαι ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός νά εὐλογήσει τίς ἐργασίες τοῦ Συνεδρίου

† Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος Ἱερώνυμος Β΄

Ὁ χαιρετισμός τοῦ Βουλευτῆ Αἰτωλοακαρνανίας κ. Δημητρίου Κωνσταντόπουλου

Σεβασμιώτατε, Σεβαστοί πατέρες,
Ἀξιότιμοι κύριοι εἰσηγητές, Κυρίες καί Κύριοι,

Εἶναι μεγάλη τιμή καί χαρά γιά ἐμένα νά παρευρίσκομαι σήμερα στό 7ο Θεολογικό Συνέδριο, πού διοργανώνει ἡ Ἱερή Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου, ἐπί τῇ εὐκαιρίᾳ τῆς ἑορτῆς τοῦ Σεβασμιωτάτου.

Ἕνα συνέδριο, μέ τή συμμετοχή λαμπρῶν πνευματικῶν προσωπικοτήτων, πού ἔχει γίνει πιά θεσμός γιά τήν πόλη μας καί μᾶς δίνει τή δυνατότητα νά προσεγγίσουμε ἐνδιαφέροντα θεολογικά θέματα.

Ἡ πατρίδα μας γιορτάζει τήν ἐπέτειο τῶν 200 ἐτῶν ἀπό τήν Ἑλληνική Ἐπανάσταση τοῦ 1821.

Στή θύμησή μας ἔρχονται οἱ σπουδαῖοι Ἀγωνιστές πού ἔδωσαν τή ζωή τους γιά τήν πατρίδα ἀψηφώντας κάθε κίνδυνο καί ἔθεσαν τά θεμέλια γιά νά δημιουργηθεῖ τό σύγχρονο ἑλληνικό κράτος.

Σήμερα, ἀναδεικνύονται μέ τόν πιό ἐπιτακτικό τρόπο τά μεγάλα νοήματα τοῦ Ἀγώνα τοῦ 1821, οἱ στέρεες ἀξίες καί τά ἀταλάντευτα ἰδανικά τῶν Ἑλλήνων.

Καί τό φετινό συνέδριο, πού πραγματεύεται τήν ἐκκλησιαστική παράδοση στά κείμενα καί τά ἔργα τῶν Πρωτεργατῶν τῆς ἀνεξαρτησίας τοῦ 1821, ἀποκτᾶ ἕναν ἰδιαίτερο συμβολισμό.

Ἄς μή λησμονοῦμε ὅτι κατά τή διάρκεια τῆς Τουρκοκρατίας ἡ θρησκεία ὑπῆρξε ἀρωγός στή διαμόρφωση τῆς Ἐθνικῆς Συνείδησης των Ἑλλήνων.
Ἡ Ἐκκλησία σάν ἄλλη κιβωτός, διαφύλαξε τό Ἔθνος καί τό Γένος, τήν γλώσσα καί τήν θρησκεία.

Ἀκρογωνιαῖος λίθος, τό ἔργο τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ. Ὁ Ἅγιος, μέ τό ἔργο καί τά διδάγματά του, ἀφύπνισε τούς Ἕλληνες. Ἵδρυσε 200 περίπου σχολεῖα καί βοήθησε στήν ἀνάπτυξη τοῦ ἐθνικοῦ φρονήματος, στή διατήρηση τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας καί τῆς ἑλληνικῆς παιδείας, σέ ἕνα ἔθνος πού κόντευε νά χάσει τήν ταυτότητά του. Ὅπως ὁ ἴδιος ἔλεγε, “Μίλα τά ἑλληνικά καί παίρνω τίς ἁμαρτίες στό λαιμό μου”, δείχνοντας ἔτσι πόσο σημαντική ἦταν ἡ διατήρηση τῆς γλώσσας τῶν Ἑλλήνων.

Ἀργότερα, στά χρόνια του Ἀγώνα, ἡ θεολογική γλώσσα ὁλοκλήρωσε τόν ἐπαναστατικό λόγο. Οἱ ἀξίες τῆς θρησκείας καί τῆς πατρίδας ἦταν τό σημεῖο ἀναφορᾶς στούς ὅρκους τῶν Ἐπαναστατῶν Ἑλλήνων. Ὁ Σταυρός ἦταν τό σύμβολο στά ἐπαναστατικά λάβαρα, ὅπου οἱ Ἕλληνες ἔβλεπαν τήν ἰδέα τῆς Ἐλευθερίας. Καί τό μήνυμα τῆς Ἀνάστασης, ἔδινε ἐλπίδα γιά τήν τελική νίκη.

Ἡ προετοιμασία πρίν ἀπό τίς ἀναμετρήσεις μέ τόν ἐχθρό, περιελάμβανε τό Ὕψιστο Μυστήριο τῆς Θείας Μετάληψης. Τό μυστήριο αὐτό τῆς Ἐκκλησίας, μέ τόν συλλογικό χαρακτήρα του, τροφοδοτοῦσε τήν πίστη καί τήν ἐλπίδα τῶν Ἐπαναστατῶν Ἑλλήνων γιά τή νίκη, μέσω τῆς ἕνωσης μέ τόν Χριστό.

Ἡ ἐπανάσταση τοῦ 1821 ξεκίνησε μέ τό σύνθημα «ὑπέρ Πίστεως καί Πατρίδος», ὅπως μᾶς διαβεβαιώνει στά ἀπομνημονεύματά του ὁ Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Ἐνῶ ταυτόχρονα, ὁ Μακρυγιάννης ἀναφέρει στά ἀπομνημονεύματά του, ὅτι Πατρίδα καί Θρησκεία συνυπάρχουν ἀδιαίρετα καί ἀποτελοῦν τήν μιά καί μοναδική ταυτότητα τῶν Ἑλλήνων.

Ἡ Ἐκκλησιαστική παράδοση λοιπόν, καλλιέργησε τήν ἱστορική καί γλωσσική συνέχεια τοῦ Ἑλληνισμοῦ καί τήν ταυτότητα τῶν Ἑλλήνων. Καί εἶναι ἄρρηκτα συνδεδεμένη μέ τόν Ἀγώνα τους γιά Ἐλευθερία.

Ἀναμένουμε λοιπόν, μέ μεγάλο ἐνδιαφέρον νά ἀκούσουμε τούς ἀξιόλογους εἰσηγητές νά ρίχνουν φῶς στή σχέση τῆς ἐκκλησιαστικῆς παράδοσης μέ τό ἔργο τῶν Πρωτεργατῶν τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπανάστασης.

Κλείνοντας, νά εὐχηθῶ ἔτη πολλά στό Σεβασμιώτατο.

Ὁ Μητροπολίτης μας, ἕνας ἰδιαίτερα πνευματικός Ἱεράρχης, ἀποτελεῖ φάρο ἐλπίδας καί αἰσιοδοξίας, γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τό χριστιανισμό. Ἄλλωστε τό πλούσιο πνευματικό καί συγγραφικό του ἔργο, ἀποτελεῖ πηγή ἔμπνευσης γιά πολλούς πολίτες, χριστιανούς ἤ μή, οἱ ὁποῖοι ἀναζητοῦν ἀπαντήσεις, σέ ἰδιαίτερα θεολογικά καί θρησκευτικά ἐρωτήματα.

Εἰς τόν ναόν, ἐκ τοῦ ναοῦ, διά τόν ναόν λοιπόν. Οἱ ζῶντες στό ναό καί τρεφόμενοι ἐκ τοῦ ναοῦ, πρέπει νά ἀγωνιστοῦν γιά τόν ναό. Ὁ Σεβασμιώτατος τό κάνει. Παράδειγμα πρός μίμηση λοιπόν, ἄς τόν ἀκολουθήσουμε.

Ἡ Ἐκκλησία μας ἔχει πραγματικά ἀνάγκη τέτοιους Ἱεράρχες.

Καλή συνέχεια στίς διεργασίες τοῦ Συνεδρίου, ἀναμένοντας τά συμπεράσματά του. Θερμά συγχαρητήρια στήν Ἱερά Μητρόπολη γιά τή διοργάνωση.
Ἔτη πολλά καί δημιουργικά Σεβασμιώτατε.

Ὁ χαιρετισμός τῆς Ἀντιπεριφερειάρχη Αἰτωλοακαρνανίας κ. Μαρίας Σαλμᾶ

Ἀνατρέχοντας στίς σελίδες τῆς Ἱστορίας, διακρίνει κανείς εὔκολα τίς ἐπιπτώσεις τῆς Ὀθωμανικῆς κατάκτησης στούς λαούς πού βρέθηκαν μέσα στά ὅρια μιᾶς τεράστιας αὐτοκρατορίας.

Μαζί τους καί οἱ Ἕλληνες, ἕνας λαός ὀλιγάριθμος, ἀπαξιωμένος κι ἀπροσκύνητος, ὁ ὁποῖος ὅμως ἔμελλε νά εἶναι αὐτός πού σηματοδότησε τήν ἀρχή τοῦ τέλους της.

Ἕνας λαός, πού παρά τά δεινά πού ὑπέστη γιά τέσσερις αἰῶνες, κατάφερε νά κρατήσει ἀκέραιο τό πολιτισμικό καί θρησκευτικό του αἴσθημα, ἐνῶ πάντα μέσα του ὑπέβοσκε ἀσίγαστη ἡ φλόγα τῆς ἐλευθερίας.

Γιά ὅλους ἐμᾶς τούς λαϊκούς πού δέν διαθέτουμε ἐξειδικευμένες γνώσεις, ἡ ἀναδρομή στό ἱστορικό παρελθόν εἶναι ἀρκετή νά καταλάβουμε πῶς συνέβη αὐτό.

Φυσική τάση τῶν ἀνθρώπων εἶναι νά συσπειρώνονται ἀπέναντι στόν κίνδυνο. Νά βρίσκουν ἀσφαλῆ τρόπο γιά νά κρατηθοῦν ζωντανοί, νά συνεχίσουν, νά ἐξακολουθοῦν νά ὑπάρχουν. Κι ἕνας ἀπό τούς ἰσχυρότερους πόλους συσπείρωσης ὑπῆρξε ἡ γνήσια κι αὐθεντική ἑλληνορθόδοξη παράδοση.

Ἡ ἐμπιστοσύνη καί ἡ ἐναπόθεση τῆς ἐλπίδας στίς δυνάμεις τοῦ Ἑνός καί Τριαδικοῦ Θεοῦ, δημιούργησε αὐτό τό ἰσχυρό αἴσθημα ἀσφάλειας, ἀλλά καί διαρκοῦς Φωτός στίς ψυχές τῶν ὑποδούλων. Ἕνα φῶς τόσο λαμπερό, ὥστε νά δημιουργήσει νέους μάρτυρες «Ἐν ὀνόματι τῆς Ἁγίας Τριάδος».
Οἱ Ἕλληνες παρέμειναν βαθύτατα πιστοί παρά τούς ἐξαναγκασμούς καί τή σκληρή βία. Αὐτό διδάσκει τό παρελθόν. Μέ πρωτοστάτες καλόγερους, ἱερεῖς, ἐπισκόπους καί πατριάρχες, βρῆκαν δρόμο στό σκοτάδι φτάνοντας στήν μεγάλη στιγμή τοῦ 1821.

Ἡ σημαία τοῦ Σταυροῦ παραδόθηκε στά χέρια τῶν ἀγωνιστῶν πού πάνω της ὁρκίσθηκαν Ἐλευθερία ἤ Θάνατο. Τό τίμημα αὐτῆς τῆς ὑπερβατικῆς Πίστης στόν Ἕνα καί Μοναδικό Θεό, πληρώθηκε μέ ποταμούς αἵματος. Ἀλλά αὐτό ἦταν γνωστό ὅτι θά συμβεῖ. Τό γνώριζαν καλά ὁ Πατροκοσμᾶς, ὁ καλόγηρος Σαμουήλ, ὁ Μητροπολίτης Παλαιῶν Πατρῶν Γερμανός, ὁ Ἐπίσκοπος Ρωγῶν καί Κοζύλης Ἰωσήφ, ὁ Ἡγούμενος τῆς Μονῆς Ἀρκαδίου Γαβριήλ.

Ὁ δρόμος πρός τήν Ἐλευθερία ὑπῆρξε ἀκάνθινος. Ποιά ὅμως Ἐλευθερία ἀναζητοῦσαν διακαῶς οἱ πρόγονοι τοῦ ΄21; Πιστεύω πώς πιθανότατα δέν ἦταν αὐτή τῆς σημερινῆς ὑλικῆς εὐδαιμονίας.

Δέ θά μποροῦσε ἄλλωστε νά εἶναι, γιατί καμία ὑλική κατάκτηση δέν ἔχει τή δύναμη νά δώσει «δρόμο νά σχίσουν τά σπαθιά κι ἐλεύθεροι νά μείνουν».

Ἡ Ἐλευθερία τῆς Ἠθικῆς Ψυχῆς καί Σκέψης, τῆς πράξης κατά συνείδηση τοῦ πρέποντος καί τοῦ δέοντος, ἡ δημιουργία πλαισίων ἀνθρώπινης λειτουργίας σύμφωνα μέ τούς κανόνες τοῦ δικαίου καί τοῦ σεβασμοῦ, ὁ πνευματικός ἐξαγνισμός ἀπό κάθε τί βίαιο εἶχε κληροδοτήσει ἡ μακρόχρονη κατάκτηση, ἦταν ὁ ἐνσυνείδητος στόχος.

Μέ μιά πολύ σύντομη σύνοψη, εὔκολα μπορεῖ νά διακρίνει κανείς μέσα σ’ αὐτές τίς ἁπλές, ἀλλά πολύτιμες ἀνθρώπινες Ἀρχές τή σπορά τοῦ Λόγου τοῦ Κυρίου, ἡ ὁποία πάντα ἦταν ἐκεῖ, ριζωμένη καί ἀσάλευτη στήν συνείδηση ἑνός ὁλόκληρου ἔθνους.
Τό 1821 δέν ἀναγεννήθηκε μόνον ἡ Ἑλλάδα ὡς κράτος. Ἀναδύθηκε μέσα ἀπό τά ἐρείπιά της τό ἀναφαίρετο δικαίωμα τοῦ λαοῦ της στήν πνευματική Ἀλήθεια.

Σᾶς εὐχαριστῶ.

Ὁ χαιρετισμός τοῦ Δημάρχου Ναυπακτίας κ. Βασιλείου Γκίζα (ἀπομαγνητοφωνημένος)

Σεβασμιώτατε, κύριε Βουλευτά, κύριε ἐκπρόσωπε τοῦ κ. Περιφερειάρχου, κ. Ἀντιπεριφερειάρχη Αἰτωλοακαρνανίας, κύριοι Σύνεδροι ἀγαπητοί, κ. Πρόεδρε τοῦ δικηγορικοῦ συλλόγου, κυρίες καί κύριοι,

Στίς ἐργασίες αὐτές τοῦ 7ου κατά σειρά Θεολογικοῦ Συνεδρίου χαίρομαι πού παρίσταμαι, διότι ταυτίζεται καί συμπίπτει μέ μία χρονική περίοδο ἑορτασμοῦ, ἀφενός τῶν 200 χρόνων ἀπό τήν ἀπελευθέρωση τῆς πατρίδας μας, ἑορτασμοί οἱ ὁποῖοι κορυφώθηκαν τούς μῆνες πού πέρασαν, ἀλλά ὁλοκληρώνονται μέ τό πέρας τοῦ ἔτους καί καταδεικνύουν τήν μεγάλη ἀξία τοῦ σημαντικοῦ αὐτοῦ ἱστορικοῦ γεγονότος πού μᾶς χάρισε τήν ἐλευθερία μας καί τήν σύσταση τοῦ νέου ἑλληνικοῦ κράτους.

Ταυτόχρονα ὅμως καί τοπικά, μιλώντας ὡς δήμαρχος Ναυπακτίας, τό Συνέδριο αὐτό ταυτίζεται καί συμπίπτει καί μέ τήν συμπλήρωση 450 χρόνων ἀπό τήν ἱστορική Ναυμαχία τῆς Ναυπάκτου, πού ἔλαβε χώρα τό 1571, οἱ ἑορταστικές ἐκδηλώσεις τῆς ὁποίας Ναυμαχίας τῆς Ναυπάκτου ἤ Ναυμαχίας τοῦ Λεπάντο κορυφώνονται καί αὐτές τίς ἡμέρες τοῦτες τοῦ Ὀκτωβρίου στήν Ναύπακτο, ἀλλά καί ὄχι μόνο στήν Ναύπακτο.

Καί εἶναι πραγματικά γεγονός ὅτι τό Συνέδριο αὐτό πρωτοτύπησε μέ τήν ἐπιλογή τοῦ θέματος αὐτοῦ, ὅπως καί πέρυσι πρωτοτύπησε, διότι ταύτισε καί συνέδεσε τίς δύο μεγάλες ἔννοιες, τήν ἔννοια τῆς ἐκκλησιαστικῆς παράδοσης, ἀλλά καί αὐτή τῆς ἱστορικῆς συνείδησης καί συνέχειας, καί τίς συμπεριέλαβε στίς ἐργασίες του καί θά ἀναδειχθοῦν μέσα ἀπό αὐτές δύο μεγάλα ποτάμια, τά ὁποῖα τρέφουν τήν ἀνθρωπότητα ὁλόκληρη, ἀλλά καί τό ἑλληνικό Ἔθνος κυρίως τούς τελευταίους αἰῶνες, ἡ ἐκκλησιαστική παράδοση ἡ ὁποία περιλαμβάνει τό σύνολο τῶν ἀληθειῶν καί τῶν ἀποκαλύψεων τῆς πίστης μας ἀπό καταβολῆς κόσμου μέχρι καί σήμερα, ἀλλά καί ἡ ἱστορία ἡ ὁποία καί αὐτή περιλαμβάνει τό σύνολο τῶν ἱστορικῶν γεγονότων καί καταστάσεων, οἱ ὁποῖες ὁδήγησαν στή σμίλευση τῆς ἐθνικῆς συνείδησης τῶν ἀνθρώπων, ἐν προκειμένῳ τοῦ Ἕλληνα, εἴτε αὐτό ὀνομάζεται κοινός πολιτισμός, κοινή καταγωγή, γλώσσα καί θρησκεία, ὅπως εἴπαμε προηγουμένως.

Οἱ δύο αὐτές ἔννοιες, καί γι’ αὐτό λέω ὅτι πρωτοτυπεῖ τό Συνέδριο, εἶναι ἔννοιες οἱ ὁποῖες φαινομενικά φαίνονται παράλληλα νά κυλοῦν τά δύο αὐτά ποτάμια, ἀλλά τό 1821 εἶναι ἡ κορύφωση τῆς ταύτισης καί ἀλληλοπεριχώρησής τους. Μπερδεύεσαι, δηλαδή, ποῦ σταματάει ἡ ἱστορία καί ποῦ ξεκινᾶ ἡ πίστη, ποιός εἶναι ὁ παπάς καί ποιός εἶναι ὁ ἥρωας, ποιός εἶναι ὁ ἅγιος καί ποιός εἶναι ὁ ἥρωας, ποιός εἶναι ὁ στρατηγός καί ποιός εἶναι ὁ δεσπότης, ποιός εἶναι ὁ Χριστιανός καί ποιός εἶναι ὁ Ἕλληνας.

Καί αὐτή ἡ κορύφωση τῆς ἱστορίας εἶναι πού ὁδήγησε στήν ἀπελευθέρωση, ἀλλά καί 400 χρόνια κράτησε τόν Ἕλληνα πραγματικά ὄρθιο, ὥστε νά μπορέσει νά λειτουργήση καί νά κάνη τά θαυμαστά αὐτά ἔργα τά χρόνια τῆς ἀπελευθέρωσης καί σήμερα ὅλοι μας νά ἀπολαμβάνουμε καί νά ἑορτάζουμε τήν ἐλευθερία μας, εἴτε αὐτή εἶναι ἐθνική πρωτίστως, ἀλλά καί κοινωνική, προσωπική, ἀτομική, γιατί ἡ ἐλευθερία εἶναι μία.

Μέ αὐτές, λοιπόν, τίς σκέψεις συγχαίρω τήν Ἱερά Μητρόπολη, ὅπως τό κάνω κάθε χρόνο γιά τήν πρωτοτυπία καί γιά τό Συνέδριο πού ὀργανώνει καί νά πῶ ὅτι καί μέ τό Συνέδριο αὐτό ἡ Ναύπακτος τό μήνα Ὀκτώβριο ἔχει τήν τιμή νά ἑορτάζη τρεῖς φορές.

Ἡ μία καί κλασική ἑορτή εἶναι τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, 26 Ὀκτωβρίου, πού εἶναι τό πανηγύρι τῆς ἐπαρχίας Ναυπακτίας.

Ἡ δεύτερη, προηγούμενη, εἶναι τῶν ἐκδηλώσεων τῆς Ναυμαχίας τῆς Ναυπάκτου.

Καί ἡ πρώτη πού καθιερώθηκε πλέον μέ ἀφορμή τήν ὀνομαστική ἑορτή τοῦ Σεβασμιωτάτου, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ τοπική ἑορτή, γιατί, ὅταν γιορτάζη ὁ Δεσπότης, γιορτάζει ἡ τοπική Ἐκκλησία καί ὅταν γιορτάζη ἡ τοπική Ἐκκλησία, γιορτάζει ὁλόκληρη ἡ ἐπαρχία, εἶναι τοπική ἑορτή τήν ὁποία ὁ Σεβασμιώτατος συνέδεσε μέ τήν ἐξαγωγή πλούσιων πνευματικῶν συμπερασμάτων, παρά κοινωνικῶν ἐκδηλώσεων, καί τόν εὐχαριστοῦμε ἰδιαιτέρως γι’ αὐτό. Δέν θά μποροῦσε ἄλλωστε νά κάνη διαφορετικά, διότι ἡ προσωπικότητά του μόνο ἐνασχόληση καί ἀνάδειξη πνευματικῶν θεμάτων καί ζητημάτων θά μποροῦσε νά προσφέρη.

Εὐχόμαστε χρόνια πολλά, Σεβασμιώτατε, καλή ἐπιτυχία στίς ἐργασίες τοῦ Συνεδρίου. Συγχαρητήρια ἐκ τῶν προτέρων στούς εἰσηγητές καί ὁμιλητές, οἱ ὁποῖοι κοπίασαν καί ἦρθαν ἀπό μακριά, καί εὔχομαι κάθε καλό στήν ἐπαρχία μας μέ ἀφορμή τήν πρώτη αὐτή τοπική ἑορτή μας

Στη Ναύπακτο η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κ. Σακελλαροπούλου

Γίνετε μέλη στην ενημερώτικη ομάδα της Αιτωλοακαρνανίας. Ενημερώστε, ενημερωθείτε και σχολιάστε τα πάντα ελεύθερα ΕΔΩ!

Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πήγη, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Σχετικές αναρτήσεις

Ναύπακτος: Δύσκολη η πρόσβαση στον παραλιακό δρόμο της Παλαιοπαναγιάς

aitoloakarnanianews.gr

Στο Δαφνί ο άνδρας που απείλησε με σπαθί κταστηματάρχη στη Ναύπακτο

aitoloakarnanianews.gr

Ναύπακτος: Άγρια συμπλοκή μεταξύ 30 Ρομά και ημεδαπού – Βγήκε όπλο

aitoloakarnanianews.gr

Ευθύμιος Λέκκας: Καθησυχαστικός για τον σεισμό στη Ναύπακτο

aitoloakarnanianews.gr

Δωρεάν υπηρεσίες νομικής πληροφόρησης στο Ε.Κ.Ναυπακτίας και Δωρίδας

aitoloakarnanianews.gr

Ο θρυλικός Ναυπάκτιος αεροπόρος Πελοπίδας Φράγκος

aitoloakarnanianews.gr

Αφήστε ένα σχόλιο