Φοβερό πρόσωπο η Κυρία Θεοτόκος, η οποία, κατά τη θεολογία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, «εστί θεός μετά Θεόν, τα δευτερεία της Τριάδος η έχουσα, η αμέσως δεχομένη των εκ Θεού δωρεών».Είναι ή Παναγία μας το πρόσωπο που μετά τον Τριαδικό θεό σχετίζεται άμεσα με τη ί σωτηρία του ανθρώπου.
- Του Σάββα Αλεξάνδρου (Θεολόγος)
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, σε εγκωμιατικό λόγο του προς την Θεοτόκο, αναφέρει: «Ουδέν εν βίω οίον η Θεοτόκος Μαρία», δηλαδή «τίποτε στον κόσμο δεν είναι σαν την Θεοτόκο Μαρία». Συνεχίζοντας παρακάτω, καταθέτει: «Εξέτασε ω άνθρωπε, όλην την κτίσιν με τον λογισμό σου, και δες αν υπάρχει κάτι ίσον ή μεγαλύτερο της Αγίας Θεοτόκου Παρθένου. Γύρισε όλην την γην, παρατήρησε την θάλασσα, εξέτασε προσεκτικά τον αέρα, ερεύνησε με την διάνοιάν σου τους ουρανούς σκέψου όλες τις ουράνιες δυνάμεις, και δες αν υπάρχει άλλο τέτοια θαύμα σε όλην την κτίσην· δεν υπάρχει».
Φοβερό πρόσωπο η Κυρία Θεοτόκος, η οποία, κατά τη θεολογία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, «εστί θεός μετά Θεόν, τα δευτερεία της Τριάδος η έχουσα, η αμέσως δεχομένη των εκ Θεού δωρεών». Είναι ή Παναγία μας το πρόσωπο που μετά τον Τριαδικό θεό σχετίζεται άμεσα με τη σωτηρία του ανθρώπου.
Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, μιλώντας για Αυτήν, αναφέρει: «Ο Χριστός, ο αγαπητός Υιός του Θεού και αγαπητός Υιός της Παρθένου, μας, έδωκε τη Μητέρα Του για Μητέρα μας, βοηθό και συνεργό για τη σωτήρια μας».
Η Κυρία Θεοτόκος διαρκώς δέεται στον Θεό για τη σωτηρία μάς και μας σώζει, και αυτό συμβαίνει, εν αναφορά προς το Χριστολογικό Δόγμα, αφού, κατά τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, ο Χριστός είναι αιώνιος χρεώστης προς Αυτήν, επειδή από Αυτήν προσέλαβε την ανθρώπινη σάρκα Του.
Στην Ορθοδοξία μας,είναι γνωστό ότι δεν θαυματουργούν μόνο τα άγια πρόσωπα, αλλά και αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν· και αυτά γίνονται δεκτικά της θείας Χάριτος. Έτσι, για παράδειγμα, ο Μέγας Βασίλειος; αναφερόμενος στον Απόστολο Παύλο, του οποίου οι πετσέτες και τα μαντήλια θαυματουργούσαν, αλλά και στον Απόστολο Πέτρο, του οποίου ακόμη και η σκιά θαυματουργούσε, σημειώνει: «Παύλος, ασθενής, και διά την παρουσίαν του Πνεύματος, τα σουδάρια του χρωτός αυτού ίασιν παρείχεν τοις υποδεχομένοις· Πέτρος, και ούτος σώμα ασθένειας περικείμενος, και δια την ενοικούσαν Χάριν του Πνεύματος, η σκιά η εκπίπτουσα από του σώματος αυτού απε δίωκε τας νόσους των καταπονούμενων».
Το ίδιο βλέπουμε να συντελείται και με τη Ζώνη της Θεοτόκου, την οποία η Μητέρα μας, η Ορθόδοξη Εκκλησία; μέσα στο πλαίσιο του λειτουργικού της έτους, τιμά με την εορτή της Καταθέσεως της Τιμίας Ζώνης, στις 31 Αυγούστου. Πρόκειται για ιερό κειμήλιο, το οποίο σώζεται με τον επίγειο βίο της Κυρίας Θεοτόκου και διασώζεται μέχρι σήμερα στην Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, στο Άγιον Όρος στο Περιβόλι της Παναγίας. Λέγεται ότι η ίδια η Παναγία ύφανε τη Ζώνη από τρίχες καμήλας. Είναι γνωστό πως ο Απόστολος Θωμάς ήταν ο μόνος από τους Αποστόλους που δεν μπόρεσε να παραστεί στην Κοίμηση της, καθώς βρισκόταν στις Ινδίες. Ήταν, όμως, παρών στη Μετάστασή της. Παρακάλεσε τότε την Παναγία να του δώσει για ευλογία τη Ζώνη της. Εκείνη, καθώς αναλαμβανόιαν στους ουρανούς, του έριξε το ιερό κειμήλιο. Όπως ψάλλουμε στην εορτή της Καταθέσεως της Τιμίας Ζώνης, «προς δόξαν ακήρατον, ανερχομένη Αγνή, χειρί δεδώρηται τω Αποστόλω Θωμά η Πάνσεπτος Ζώνη Σου».
Αξίζει να σημειώσουμε πως η Αγία Ζώνη φυλασσόταν αρχικά στα Ιεροσόλυμα και τον 4ο αιώνα μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Τεμαχίστηκε, και τμήματά της μεταφέρθηκαν σε διάφορους ναούς της Κωνστανανουπόλεως. Το μοναδικό σωζόμενο τμήμα σήμερα είναι αυτό που φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου, όπου, σύμφωνα με τους Βατοπαιδινούς Πατέρες, αφιερώθηκε στη Μονή τον 14ο αιώνα από τον αυτοκράτορα Ιωάννη Κατακουζηνό.
Η Τιμία Ζώνη, με τη χάρη της Θεοτόκου, θαυματουργεί. Στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου όπου θησαυρίζεται η Τιμία Ζώνη, ο σεπτός Καθηγούμενος, Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης Εφραίμ και η εκλεκτή συνοδεία του είναι αυτόπτες μάρτυρες του πλήθους των θαυμάτων της Τιμίας Ζώνης και διαρκώς δέονται προς την Κυρία Θεοτόκο για τη σωτηρία ολοκλήρου του κόσμου.
Πηγή: pemptousia.gr