«Είμεθα πεπεισμένοι ὅτι το μέλλον τῆς ἀνθρωπότητος εἶναι συνυφασμένον μέ τόν “πολιτισμόν τῆς ἀλληλεγγύης”, ὁ ὁποῖος ἐγγυᾶται τὴν λυσιτελή λειτουργίαν τῶν θεσμῶν καί προάγει την εἰρηνικήν συμβίωσιν καί τήν εὐημερίαν», υπογραμμίζει ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, σε μήνυμά του για την έναρξη της 89ης Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης.
Το Πατριαρχικό μήνυμα ανεγνώσθη υπό του Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεου, το Σάββατο, 6 Σεπτεμβρίου, μετά την τέλεση του αγιασμού των εγκαινίων της Δ.Ε.Θ., ενώπιον του Πρωθυπουργού της Ελλάδος κ. Κυριάκου Μητσοτάκη και πολλών άλλων πολιτικών φορέων της πολιτείας αλλά και της τοπικής αυτοδιοικήσεως.
Ακολουθεί αναλυτικά το μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχου:
Τοῖς Ἐντιμοτάτοις κυρίοις Αναστασίῳ Τζήκα, Προέδρῳ, καί Δρι Κυριακῷ Ποζρικίδη, Διευθύνοντι Συμβούλῳ τῆς Διεθνοῦς Ἐκθέσεως Θεσσαλονίκης, τέκνοις τῆς ἡμῶν Μετριότητος ἐν Κυρίῳ ἀγαπητοῖς, χάριν καί εἰρήνην παρά Θεοῦ.
Χαιρετίζομεν ἐκ Φαναρίου τὴν ἔναρξιν τῆς 89ης Διεθνοῦς Ἐκθέσεως Θεσσαλονίκης, τοῦ καθιερωμένου καί ἀνεγνωρισμένου διεθνώς τούτου θεσμοῦ, ὁ ὁποῖος συμβάλλει εἰς τὴν ἐμπορικήν ὥσμωσιν καί εἰς τήν δημιουργικήν συνάντησιν λαῶν καί πολιτισμῶν. Καθ΄ ὅλην τήν διάρκειαν τῆς Ἐκθέσεως, ή Νύμφη τοῦ Θερμαϊκοῦ, ἡ πόλις τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, κατακλύζεται ἀπό ἐπισκέπτας ἐξ ὅλης τῆς οἰκουμένης καί καθίσταται κέντρον σημαντικών πρωτοβουλιών καί δράσεων.
Ἡ ἐφετεινή διοργάνωσις συμπίπτει μὲ τὴν ἐπέτειον συμπληρώσεως ἑκατονταετίας ἀπό τῆς ἱδρύσεως τοῦ Ἐθνικοῦ Ἐκθεσιακοῦ καί Συνεδριακού Φορέως, ὁ ὁποῖος ἀπό τό 1925 καί ἑξῆς εὑρίσκεται εἰς τὴν ὑπηρεσίαν τῆς κοινωνίας διά τῆς προβολῆς τῆς δημιουργικής δραστηριότητος, τῆς ἐπιχειρηματικῆς πρωτοβουλίας καὶ τῆς πολιτιστικῆς ἀναδείξεως. Υπό την μέριμναν τοῦ φορέως αὐτοῦ, ἡ Διεθνής Έκθεσις Θεσσαλονίκης συνέβαλεν οὐσιαστικῶς εἰς τήν ἀνάπτυξιν τῆς ἐπιχειρηματικότητος, ἐντός ἑνός πλαισίου συναντήσεως, συνεργασίας, διαλόγου καί ἀνταλλαγῆς ἰδεῶν, κατανοήσεως καί ἀμοιβαίου σεβασμοῦ, εἰς μίαν ἱστορικήν πόλιν, ὅπου ἡ καινοτομία συναντά την μνήμην καί ἡ παράδοσις τήν πρωτοπορίαν.
Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία, κηρύσσουσα ἐν παντί καιρῷ καί τόπῳ, ὅτι «οὐκ ἐπ’ ἄρτῳ μόνῳ ζήσεται ἄνθρωπος» (Ματθ. δ’, 4), ἐπικροτεῖ τὴν οἰκονομικήν δραστηριότητα, ὅταν αὕτη ἐπιτελῆται ἐν ἀληθείᾳ, ὑπηρετοῦσα τὸν ἄνθρωπον, τήν δικαιοσύνην καί τήν ἀκεραιότητα τῆς δημιουργίας. Ἡ ἡμετέρα Μετριότης ἔχει κατά καιρούς ὑπογραμμίσει ὅτι ἡ οἰκονομία ἔχει ἠθικήν διάστασιν. Ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία συνῆλθεν εἰς τήν Ὀρθόδοξον Ἀκαδημίαν Κρήτης τό ἔτος 2016, σοφῶς ἀπεφάνθη ὅτι ἡ οἰκονομία «ὀφείλει νὰ ἐρείδεται ἐπί ἠθικῶν ἀρχῶν» (§ 3), να συνδυάζῃ «τὴν ἀποτε-λεσματικότητα μετά δικαιοσύνης καί κοινωνικῆς ἀλληλεγγύης» (Ἡ ἀποστολή τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας εἰς τὸν σύγχρονον κόσμον, ΣΤ’, § 3 καί § 4).
Δέν ἀποδεχόμεθα το κυνικόν «Δέν ὑπάρχει ἄλλος δρόμος» εἰς τήν οἰκονομίαν, πέραν ἀπό τήν συμμόρφωσιν πρός τὰς ἐπιταγάς τοῦ ἀκράτου οἰκονομισμοῦ καί πρός τὴν ἀρχὴν τῆς μεγιστοποιήσεως τῆς κερδοφορίας. Απορρίπτομεν τὸν ἰσχυρισμόν ὅτι κάθε ἀθέτησις τῶν ἀρχῶν τούτων ὁδηγεῖ εἰς ἀνεξελέγκτους ἐξελίξεις καί κοινωνικάς συγκρούσεις. Η πρόοδος τῶν κοινωνιών δέν ταυτίζεται μέ τήν τεχνολογικήν καί οἰκονομικήν ἀνάπτυξιν, ἀλλὰ ἔχει θεμέλιον τὸν ἀπόλυτον σεβασμόν τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου, τήν κοινωνικήν δικαιοσύνην καί τήν περιβαλλοντικήν ἀειφορίαν. Ἡ ἀνθρωπότης ἔχει ἀνάγκην τῆς συναινέσεως ἐπί ἑνός κορμού κοινῶν θεμελιωδῶν ἀξιῶν, ἡ ὁποία λειτουργεῖ, παρά τάς πολιτικάς, κοινωνικάς, θρησκευτικάς και πολιτισμικάς διαφοροποιήσεις, ὡς βάσις διά το κοινόν καλόν. Ἄξονα αὐτῶν τῶν ἀξιῶν ἀποτελεῖ ἡ ἀλληλεγγύη. Είμεθα πεπεισμένοι ὅτι το μέλλον τῆς ἀνθρωπότητος εἶναι συνυφασμένον μέ τόν «πολιτισμόν τῆς ἀλληλεγγύης», ὁ ὁποῖος ἐγγυᾶται τὴν λυσιτελή λειτουργίαν τῶν θεσμῶν καί προάγει την εἰρηνικήν συμβίωσιν καί τήν εὐημερίαν.
Ἐν τῷ πνεύματι τούτῳ, χαιρετίζομεν τήν ἔναρξιν τῆς 89ης Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης, εὐχόμενοι δέ τήν διεξαγωγήν της κατά πάντα ἐπιτυχή, καταστέφομεν τούς συντελεστάς και τοὺς ἐπισκέπτας αὐτῆς διά τῆς Πατρι αρχικῆς ἡμῶν εὐλογίας καί ἐπικαλούμεθα ἐπί πάντας ὑμᾶς καί ἐπὶ τὸν φίλτατον Ἑλληνικόν λαόν την χάριν καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ τῆς σοφίας, τῆς δικαιοσύνης καί τῆς ἀγάπης.