12 Σεπτεμβρίου 2025
AITOLOAKARNANIANEWS
ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

Σκανδαλώδεις βλασφημίαι Σέρβων Ἐπισκόπων – Ορθόδοξος Τύπος


Γράφει ὁ κ. Διογένης Δ. Βαλαβανίδης, Πρόεδρος τοῦ “ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΟΣ”

  Ἅγιος Θεόδωρος Στουδίτης: «Ἡ ἐντολὴ τοῦ Κυρίου εἶναι νὰ μὴ μένουμε σιωπηλοὶ σὲ περιόδους ποὺ ἡ πίστη κινδυνεύει. Ὅσον ἀφορᾶ τὴν πίστη, κανεὶς δὲν ἔχει τὸ δικαίωμα νὰ πεῖ, ποιὸς εἶμαι ἐγώ; Οὔτε ἱερέας,… οὔτε ἡγεμόνας,… οὔτε ἀγρότης,… οὔτε ἄστεγος ποὺ μόλις τὰ βγάζει πέρα. Κανεὶς δὲν ἔχει τὸ δικαίωμα νὰ πεῖ ὅτι δὲν μὲ ἀφορᾶ ἢ ὅτι δὲν μὲ νοιάζει. Οἱ πέτρες θὰ φωνάξουν, καὶ σὺ θὰ μείνης σιωπηλὸς καὶ ἀδιάφορος!;» (Πηγή: Ἱστότοπος Borba za veru, «Συντακτικὴ Ὑπηρεσία: Ὁ Ἀντι-Ἅγιος Σάββας καταριέται τὰ Σερβόπουλα», 27.03.2024).

  Κανεὶς δὲν ἀμφέβαλε γιὰ τὰ προφητικὰ λόγια τοῦ Ἀντρὲ Μαλρὼ (1901-1976), τοῦ διάσημου Γάλλου Ὑπουργοῦ Πολιτισμοῦ στὴν κυβέρνηση τοῦ Σὰρλ ντὲ Γκώλ, ὅταν εἶπε στὰ μέσα τοῦ περασμένου αἰώνα ὅτι ἡ θρησκεία στὸν 21ο αἰώνα θὰ εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ βασικὰ στοιχεῖα στὴ δημιουργία τῆς γεωπολιτικῆς.

 Ὡστόσο, ἡ πιὸ πειστικὴ περιγραφὴ τῆς ἐποχῆς μας δόθηκε ἀπὸ τὸν Τάκερ Κάρλσον, ἕνα γνωστὸ Ἀμερικανὸ συντηρητικὸ πολιτικὸ σχολιαστὴ καὶ συγγραφέα, ὁ ὁποῖος εἶπε ὅτι ζοῦμε σὲ μία ἐποχὴ σύγκρουσης μεταξὺ δύο πολιτισμῶν, ὄχι μόνο δύο πολιτικῶν μπλόκ. Εἶναι προφανὴς ἀλήθεια ὅτι ὅλα στὸν κόσμο γερνοῦν μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου, καὶ αὐτὸ ἰσχύει καὶ γιὰ τὶς αὐτοκρατορίες, ἀλλὰ ἡ ἀδυναμία τους ἀντικατοπτρίζεται στὸ γεγονὸς ὅτι ἀρνοῦνται νὰ τὸ παραδεχτοῦν. Σὲ ὅλη τὴν ἱστορία, εἴχαμε πολλὰ προηγούμενα, ὅπου οἱ αὐτοκρατορίες δὲν παραδέχθηκαν τὴν ἧττα: Τὸ Τρίτο Ράιχ ἦταν πεπεισμένο μέχρι τὴν τελευταία μέρα ὅτι μποροῦσε νὰ κερδίσει, ἐνῶ τὸ Βερολίνο καιγόταν. Ἡ Γαλλία τοῦ Ναπολέοντα ἀρνήθηκε νὰ ἀποδεχτεῖ τὴν ἧττα στὴ Ρωσία, ἡ ὁποία ἀργότερα ὁδήγησε σὲ καταστροφή. Ἡ Βρετανικὴ Αὐτοκρατορία ἔχασε τὰ πάντα στὴν παρακμή της, χωρὶς νὰ ἀναγνωρίσει ἐπίσημα τὴν πτώση της.

  Τὸ ἴδιο συμβαίνει καὶ σήμερα, ἐπειδὴ ἡ Δύση πιστεύει ὅτι ἡ ἀλήθειά της δὲν ἔχει ἐναλλακτική, ἡ ἀντιμετώπιση τῆς ἥττας θὰ εἶναι πολὺ ἐπώδυνη. Σὲ αὐτὸ τὸ πλαίσιο, ὁ Tucker Carlson ἀνέφερε μία ἐντυπωσιακὴ παρομοίωση, ὅταν συνέκρινε τὴ Δύση μὲ ἕνα διαζευγμένο ἑξηντάχρονο ἄνδρα ποὺ ἐξακολουθεῖ νὰ κυνηγάει νεαρὲς γυναῖκες, πιστεύοντας ὅτι μοιάζει τὸ ἴδιο ὅπως ὅταν ἦταν 25 ἐτῶν. Αὐτὴ ἡ παρομοίωση δὲν εἶναι μόνο πνευματώδης ἀλλὰ καὶ ἀκριβής. Ἡ συλλογικὴ Δύση, μὲ ἐπικεφαλῆς τὶς ΗΠΑ, ἐξακολουθεῖ νὰ ζεῖ στὴν «κάψουλα τοῦ χρόνου» τῆς δικῆς της ἡγεμονίας ἀπὸ τὴ δεκαετία τοῦ ’90, πεπεισμένη ὅτι μπορεῖ νὰ ἀνατρέψει καθεστῶτα καὶ νὰ ἐγκαταστήσει πιστὲς κυβερνήσεις, ἀλλὰ καὶ νὰ ἐπηρεάσει τὸν διαμελισμὸ τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας προκειμένου νὰ τὴν ἀποδυναμώσει, καθὼς καὶ νὰ εἰσάγει διάφορες αἱρέσεις σύμφωνα μὲ τὶς γεωπολιτικές της ἀνάγκες. Αὐτὸ ἀκριβῶς μᾶς προειδοποίησε ὁ σοφὸς Andre Malraux, ποὺ ἀναφέρθηκε παραπάνω, ὅταν εἶπε προφητικὰ ὅτι ἡ θρησκεία στὸν 21ο αἰώνα θὰ εἶναι ἕνας ἀπὸ τοὺς σημαντικότερους παράγοντες στὴ δημιουργία τοῦ γεωπολιτικοῦ χάρτη τοῦ κόσμου.

  Σὲ αὐτὸ τὸ πλαίσιο, εἶναι σημαντικὸ νὰ ὑπενθυμίσουμε ὅτι μία ἀπὸ τὶς πιὸ σεβαστὲς καθηγήτριες τῆς Νομικῆς Σχολῆς στὸ Βελιγράδι, ἡ καθηγήτρια Δρ. Σμίλια Ἀβράμοβ, καὶ μέλος τῆς Γερουσίας τῆς Δημοκρατίας Σέρπσκα, ἀποκάλυψε σὲ μία ἀπὸ τὶς συνεντεύξεις της ὅτι τὸ 1976 τὸ Βατικανό, οἱ ΗΠΑ καὶ ἡ Γερμανία ὑπέγραψαν μία μυστικὴ συμφωνία ἀπὸ 11 σημεῖα, στὴν ὁποία μία ἀπὸ τὶς κεντρικὲς θέσεις ἦταν ἡ ἰδέα τῆς ὁμοσπονδιοποίησης τοῦ κόσμου, ἐνῶ ἕνα ἀπὸ τὰ σημεῖα ἀναφερόταν στὴν ὁλοκληρωτικὴ καταστροφὴ τῆς Ὀρθοδοξίας. Τὸ ἔγγραφο ἐξηγοῦσε ὅτι ἡ Ὀρθοδοξία ὡς θρησκεία πρέπει νὰ ἀποβληθεῖ ἀπὸ τὶς παγκόσμιες ἐπικοινωνίες, ἐπειδὴ εἶναι τὸ μόνο ὁμογενοποιητικὸ στοιχεῖο τῶν ὀρθόδοξων χωρῶν ποὺ ἔχει πολιτικὲς διαστάσεις, ἔτσι ὥστε ἡ παγκοσμιοποίηση μὲ τὴν Ὀρθοδοξία δύσκολα θὰ πετύχαινε. Καταστρώθηκε ἕνα σχέδιο διείσδυσης στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, παρέχοντας ἀπεριόριστους οἰκονομικοὺς πόρους, γιὰ νὰ κερδίσει τοὺς ὑψηλότερους ἐκκλησιαστικοὺς ἀξιωματούχους.

1. Ἐγκύκλιος τοῦ Πάσχα – Πελαγιανο-Κελεστιανὴ Αἵρεσις

  Ἐκτὸς ἀπὸ τὴν ἀντικανονικὴ χορήγηση αὐτοκεφαλίας στοὺς σχισματικοὺς στὴν Οὐκρανία (τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας), καθὼς καὶ τὶς ἀναταραχὲς στὶς Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες τῶν χωρῶν τῆς Βαλτικῆς ποὺ ὑπάγονται στὴ δικαιοδοσία τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας (Λετονία, Ἐσθονία, Λιθουανία), οἱ ὁποῖες ἔχουν συζητηθεῖ πολλὲς φορὲς μέχρι τώρα, ἡ ἐμφάνιση αἱρέσεων στὴν Σερβικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἀποτελεῖ ἐπίσης ἕνα κραυγαλέο παράδειγμα τῆς ἐπίδρασης τῶν γεωπολιτικῶν κέντρων στὴν ἑνότητα τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας.

Ὡς παράδειγμα, ἀναφέρουμε τὴν ὁμολογία τῆς Πελαγιανο-Κελεστιανῆς αἱρέσεως στὴν Πασχαλινὴ Ἐγκύκλιο τῆς Σερβικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας (ΣΟΕ) τοῦ 2025, ἡ ὁποία εἶναι διαθέσιμη στὸν ἱστότοπο τῆς ΣΟΕ.

  Σχετικὰ μὲ τὴν ἀναφερόμενη αἵρεση στὴν Πασχαλινὴ Ἐγκύκλιο, ἡ Συντακτικὴ Ἐπιτροπὴ τοῦ ἱστοτόπου Borba za veru ἐξέφρασε ἀμέσως ἀρνητικὴ θέση σὲ ἕνα ἀναλυτικὸ καὶ ἐκτενὲς ἄρθρο ποὺ δημοσιεύθηκε στὸν ἱστότοπο αὐτό, ἀλλὰ καὶ σὲ μία ἐπιστολὴ διαμαρτυρίας ποὺ ὑπογράφτηκε ἀπὸ 29 ἄτομα, συμπεριλαμβανομένου καὶ τοῦ συγγραφέα αὐτῶν τῶν γραμμῶν.

  Ἡ ὁμολογία τῆς ἀναφερόμενης αἵρεσης βρίσκεται στὴν ἀκόλουθη πρόταση τῆς Πασχαλινῆς Ἐγκυκλίου (2025):

  «Ἡ κτίση μπορεῖ νὰ νικήσει τὸν θάνατο καὶ νὰ ζήσει αἰώνια σὲ κοινωνία μὲ τὸν Θεὸ ἐν Χριστῷ διὰ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὅλη ἡ κτίση, συμπεριλαμβανομένου καὶ τοῦ ἀνθρώπου, ὄντας δημιουργημένη ἀπὸ τὸ μηδέν, εἶναι θνητὴ ἐκ φύσεως καὶ δὲν μπορεῖ νὰ νικήσει τὸν θάνατο καὶ νὰ ὑπάρξει μόνη της, χωρὶς τὴν κοινωνία μὲ τὸν Θεό».

  Ἀπὸ αὐτὸ μπορεῖ νὰ συναχθεῖ τὸ συμπέρασμα ὅτι ὁ ἄνθρωπος δημιουργήθηκε θνητός. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι καὶ ὁ πρῶτος ἄνθρωπος, ὁ Ἀδάμ, δημιουργήθηκε θνητός. Αὐτὸ ἀκριβῶς συνίσταται στὴν ὁμολογία τῆς Πελαγιανο-Κελεστιανῆς αἵρεσης, ἡ ὁποία καταδικάστηκε στὴν Η΄ Τοπικὴ Σύνοδο στὴν Καρχηδόνα, τὸ 411 (Κανόνες 109-116), ἡ ὁποία συγκλήθηκε λόγω αὐτῆς τῆς αἵρεσης, καθὼς καὶ στὴν Γ΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδο στὴν Ἔφεσο, ποὺ πραγματοποιήθηκε τὸ 431 (Κανόνες 1 καὶ 4), στὴν ὁποία αὐτὴ ἡ αἵρεση καταδικάστηκε μαζὶ μὲ τὴν Νεστοριανὴ αἵρεση. (Πηγή: Κανόνες τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας μὲ Ἑρμηνεῖες, Νικόδημος Μίλας, Ἐπίσκοπος Δαλματίας, φωτοτυπικὴ ἔκδοση τῆς Ἐπισκοπῆς Δαλματίας, Βελιγράδι-Σίμπενικ, 2004).

  Πρέπει νὰ τονιστεῖ ἰδιαίτερα ὅτι στὸν 109ο κανόνα της Η΄ τοπικῆς συνόδου στὴν Καρχηδόνα ἀναφέρεται:

  «Σύνοδος κατὰ τῆς αἱρέσεως Πελαγίου καὶ Κελεστίου.

  …Αὐρηλίου τοῦ ἐπισκόπου συμπάσῃ τῇ συνόδῳ προκαθίσαντος παρεστώτων τῶν διακόνων, ἤρεσε πᾶσι τοῖς ἐπισκόποις τῆς ἐν Καρχηδόνι ἐκκλησίας, ἁγίᾳ συνόδῳ καθεστῶσιν, ὧν τὰ ὀνόματα καὶ αἱ ὑπογραφαὶ ἐνετέθησαν. Ὅτι Ἄδαμ θνητὸς ἀπὸ τοῦ Θεοῦ οὐκ ἐγένετο. Ἵνα ὅστις λέγῃ τὸν Ἀδὰμ, τὸν πρωτόπλαστον ἄνθρωπον, θνητὸν γενόμενον οὕτως, ὡς εἴτε ἁμαρτήσοι, εἴτε μὴ ἁμαρτήσοι, τεθνηξόμενον ἐν τῷ σώματι, τουτέστιν, ἐξελθεῖν ἐκ τοῦ σώματος μὴ τῇ ἀξίᾳ τῆς ἁμαρτίας, ἀλλὰ τῇ ἀνάγκῃ τῆς φύσεως, ἀνάθεμα ἔστω.» (βλ. III Οἰκουμ. 1,4)

Λόγῳ ὅλων τῶν παραπάνω, πιστεύουμε ὅτι εἶναι ἀπολύτως ἀπαράδεκτο νὰ ἀμφισβητοῦνται τὰ Ὀρθόδοξα δόγματα, στὰ ὁποῖα ἐπέμενε ὁ Ἅγιος Σάββας Σερβίας καὶ τὰ ὁποῖα ἄφησε στὸ Κανονικό του Δίκαιο, καθὼς καὶ νὰ παρουσιάζονται διφορούμενες ἢ δογματικὰ ἀσαφεῖς διατυπώσεις, τὶς ὁποῖες, δυστυχῶς, ἐπιτρέπουν στὸν ἑαυτό τους ὁ Σέρβος Πατριάρχης Πορφύριος Πέριτς καὶ ὁρισμένοι ἐπίσκοποι.

Δυστυχῶς, πρέπει νὰ σημειώσουμε ὅτι στὴν ἐποχή μας, σὲ ὁρισμένες τοπικὲς αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες, δίνεται μεγαλύτερη σημασία στὶς γεωπολιτικὲς κινήσεις στὸν κόσμο, καθὼς καὶ στὶς προσωπικὲς σχέσεις ἀτόμων ποὺ ὑψώνουν τὸν ἑαυτό τους πάνω ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία, παρὰ στὴν εὐαγγελική, ἀποστολικὴ καὶ πατερικὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας.

2. Ὁ Πατριάρχης Πορφύριος Πέριτς καὶ ὁ Συνοδικὸς Κῶδιξ τῆς Ὀρθοδοξίας

Στὶς 24 Μαρτίου 2024, τὴν Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας, ὁ Πατριάρχης Πορφύριος Πέριτς ἀνέγνωσε τὸν Συνοδικὸ Κώδικα τῆς Ὀρθοδοξίας στὴν Ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Σάββα στὸ Βράτσαρ τοῦ Βελιγραδίου, ὅπου, σύμφωνα μὲ τὸ ἀντίγραφο, εἶπε, μεταξὺ ἄλλων:

  «Σὲ ὅσους διδάσκουν λανθασμένα γιὰ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, γιὰ τὴν ἐκπόρευσή Του ἀπὸ τὸν Πατέρα – ΑΝΑΘΕΜΑ!

  Σὲ ὅσους διδάσκουν λανθασμένα γιὰ τὴν Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ ὡς Σῶμα Χριστοῦ – ΑΝΑΘΕΜΑ»!

  Εἶναι ἐνδεικτικὸ ὅτι ἡ ἠχογράφηση τῆς ὁμιλίας τοῦ Πατριάρχη Πορφύριου Πέριτς δὲν μεταδόθηκε ἀπὸ τὸν ἐπίσημο τηλεοπτικὸ σταθμὸ τοῦ Πατριαρχείου Βελιγραδίου «Χράμ», ἂν καὶ ἡ μετάδοση ὀπτικοακουστικῶν ἐγγραφῶν παρόμοιων γεγονότων εἶναι συνήθης πρακτικὴ σὲ αὐτὸ τὸ κανάλι. Εἶναι ἀναμφισβήτητο ὅτι τὰ ἀναθέματα ποὺ ἀνακοινώθηκαν μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο μποροῦν νὰ ἑρμηνευθοῦν ὡς ὁμολογία πίστης παρόμοια μὲ τὸ δόγμα τῆς Ρωμαιοκαθολικῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία ἄφησε ἄναυδους τοὺς Ὀρθόδοξους στὴν Σερβικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καὶ προκάλεσε τεράστια σύγχυση καὶ ἀνησυχία στὸν κλῆρο καὶ τοὺς πιστούς, ἐπειδὴ μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο ἀπαγγέλθηκαν ΑΝΑΘΕΜΑΤΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ.

  Ἡ Συντακτικὴ Ἐπιτροπὴ τοῦ ἱστοτόπου Borba za veru ἀντέδρασε ἀμέσως σὲ ἕνα τόσο μεγάλο σκάνδαλο (27.03.2024) καὶ δημοσίευσε ἕνα ἄρθρο μὲ τίτλο «Συντακτικὴ Ἐπιτροπὴ – Ὁ Ἀντιάγιος Σάββας καταριέται τοὺς Σέρβους»! Τὸ ἄρθρο ἀναφέρει, μεταξὺ ἄλλων: «Ὁ Πορφύριος ἀπήγγειλε κατάρες στοὺς Ὀρθόδοξους καὶ ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ δὲν ὑπάρχουν (ἰησουιτικὰ) παιχνίδια, ὅπως: «δὲν τὸν καταλάβατε» ἢ «ἡ μετάφραση τοῦ Συνοδικοῦ Κώδικα εἶναι κακή».

  Ὁ Πατριάρχης Πορφύριος τὰ ἔκανε ὅλα αὐτὰ ἐντελῶς σκόπιμα καὶ συνειδητά. Ἔμμεσα, ὁμολόγησε τὸ Filioque, δηλαδὴ τὸν παπικὸ «λόγο τῶν μπαμπουίνων». Ὡς φιλοκαθολικός, τὸ πιστεύει. Ὑπολόγιζε στὸ γεγονὸς ὅτι οἱ παρόντες στὴν Ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Σάββα θὰ ἐπικύρωναν μὲ θαυμασμὸ τὰ ἀναθέματά του, κάτι ποὺ καὶ ἔκαναν. Αὐτοὶ εἶναι ἐκεῖνοι ποὺ κοινωνοῦν σὲ κάθε Λειτουργία, χωρὶς προετοιμασία, καὶ τώρα, ὡς καρπό, δὲν ἔχουν τὸ χάρισμα τῆς διακρίσεως, τὸ μεγαλύτερο πνευματικὸ δῶρο, ἀλλὰ τὴν τρέλλα (γιατί πῶς ἀλλοιῶς μποροῦμε νὰ ἐξηγήσουμε ὅτι ἐπικυρώνουν ὁμόφωνα τὶς κατάρες τοῦ Πατρ. Πορφυρίου, οἱ ὁποῖες εἶναι κατάρες καὶ γιὰ τοὺς ἴδιους;!). Ἀναφέρουν ἁγίους ποὺ κοινωνοῦσαν σὲ κάθε λειτουργία. Ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς ἦταν ὁ Ἅγιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης, ὁ ὁποῖος, ἀκριβῶς ἐπειδὴ κοινωνοῦσε συνεχῶς, ἦταν ἕτοιμος νὰ θυσιάσει τὴν ζωή του γιὰ τὴν προσκύνηση τῶν εἰκόνων (καὶ ἀπαγγέλλουν κατάρες στοὺς Ὀρθόδοξους τὴν «ἡμέρα τῆς ὑπεράσπισης τῶν εἰκόνων»). Ὁ Ἅγιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης εἶναι πολὺ σαφὴς καὶ ἀδιαμφισβήτητος:

  «Ἡ ἐντολὴ τοῦ Κυρίου εἶναι νὰ μὴ μένουμε σιωπηλοὶ σὲ περιόδους κινδύνου γιὰ τὴν πίστη. Ὅσον ἀφορᾶ τὴν πίστη, κανεὶς δὲν ἔχει τὸ δικαίωμα νὰ πεῖ, ποιὸς εἶμαι ἐγώ; Οὔτε ὁ ἱερέας,… οὔτε ὁ ἡγεμόνας,… οὔτε ὁ ἀγρότης,… οὔτε ὁ ἄστεγος ποὺ μόλις καὶ μετὰ βίας τὰ βγάζει πέρα. Κανεὶς δὲν ἔχει τὸ δικαίωμα νὰ πεῖ, δὲν εἶναι δική μου δουλειὰ ἀλλοιῶς δὲν μὲ νοιάζει. Οἱ πέτρες θὰ φωνάξουν, καὶ ἐσὺ νὰ παραμείνεις σιωπηλὸς καὶ ἀδιάφορος!;»

  Ὅλα ὅσα ἀναφέρθηκαν ὡς ἀναμφίβολα δείχνουν ὅτι ὁ Πατριάρχης Πορφύριος Πέριτς ὁμολόγησε τὸ FILIOQUE, τὸ Δόγμα τῆς Πίστης, καὶ ἀπορρίπτουμε πλήρως κάθε προσπάθεια νὰ τὸ δικαιολογήσουμε ὡς «λανθασμένη μετάφραση ἢ ἁπλῶς λογοπαίγνιο». Μὲ ἄλλα λόγια, ὁ Σέρβος Πατριάρχης Πορφύριος Πέριτς, ἀντὶ νὰ σεβαστεῖ τὰ λόγια τοῦ Εὐαγγελίου, τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ ὅτι τὸ Ἅγιο Πνεῦμα «ἐκ τοῦ Πατρὸς ἐκπορεύεται» (Ἰωάννης 15:26), ὑποκλίθηκε στὸ Δόγμα τῆς Πίστης τῶν Λατίνων, σύμφωνα μὲ τὸ ὁποῖο τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ἐκπορεύεται καὶ ἀπὸ τὸν Υἱό! Γιὰ τὸν λόγο αὐτό, διέφθειραν τὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως προσθέτοντας τὸ Filioque.

  Εἶναι γνωστὸ ὅτι ἡ διαμάχη γιὰ τὸ Filioque ἔγινε περίπου χίλια χρόνια πρίν, καὶ ἐξαιτίας αὐτῆς τὰ θεμέλια τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ κλονίστηκαν. Ἐξαιτίας αὐτοῦ, ἡ Ἐκκλησία διαιρέθηκε τὸ 1054 σὲ Ὀρθόδοξη καὶ Ρωμαιοκαθολική, ὅταν συνέβη τὸ Μεγάλο Σχίσμα. Μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου, ἡ Ρωμαιοκαθολικὴ ἐκκλησία εἰσήγαγε πολυάριθμες καινοτομίες καὶ ψευδεῖς διδασκαλίες, ἔτσι ὥστε ἐκτὸς ἀπὸ τὸ Filioque, μέχρι σήμερα ἔχουν εἰσαγάγει: τὸ Παπικὸ Πρωτεῖο, τὸ Ἀλάθητο, τὴν Ἄμωμη Σύλληψη τῆς Θεοτόκου, τὸ Καθαρτήριο, τὴν Θεία Εὐχαριστία, Ἐπιείκεια (συγχωροχάρτια), τὸ Βάπτισμα, τὸ Ἅγιο Χρῖσμα, κλπ.

  Οἱ αἱρέσεις τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν ἦταν ἀποκλειστικὰ δικά τους «προνόμια». Τὸ κύριο σφάλμα τῶν Ὀρθοδόξων, σύμφωνα μὲ αὐτούς, ἦταν ὅτι ποτὲ δὲν ἤθελαν νὰ ἀποδεχθοῦν τὶς διδασκαλίες τῆς Δύσης. Αὐτὸ ἀποτελεῖ ἔνδειξη ὅτι οἱ Ὀρθόδοξοι παρέμειναν πάντα πιστοὶ στὴν παράδοση τῆς πίστης, ποὺ μεταδόθηκε ἀπὸ τὴν πρώτη ἀποστολικὴ Ἐκκλησία. Ἀντίθετα, οἱ παπικοὶ μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου ἀποκόπηκαν ἀπὸ τὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας, πέφτοντας σὲ ὅλο καὶ μεγαλύτερα δογματικὰ λάθη, καὶ μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο διεύρυναν τὸ χάσμα μεταξὺ τῶν Ἀνατολικῶν καὶ Δυτικῶν πιστῶν.

3. Ἐπίσκοπος Ἰγνάτιος Μίντιτς τοῦ Ποζάρεβατς-Μπράνιτσεβο

Δυστυχῶς, τὰ παραπάνω δὲν τελειώνουν τὸν κατάλογο τῶν αἱρέσεων ποὺ ὑπάρχουν κάτω ἀπὸ τὶς ἁψίδες τῆς Σερβικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας. Σὲ αὐτὲς θὰ προσθέταμε τὶς διδασκαλίες τοῦ Ἐπισκόπου Ποζάρεβατς-Μπράνιτσεβο Ἰγνάτιου Μίντιτς, ὁ ὁποῖος βλασφημεῖ τὴ διδασκαλία τοῦ Ἁγίου Εὐαγγελίου, ἐπειδὴ στὰ μαθήματα δογματικῆς διδάσκει στοὺς φοιτητὲς θεολογίας «ὅτι ἡ ἀνθρώπινη ψυχὴ εἶναι θνητή»!!!

Ὅποιος μετανοεῖ εἰλικρινὰ καὶ θέλει νὰ σωθεῖ δὲν πρέπει νὰ παρεκκλίνει ἀπὸ τὴν πορεία ποὺ περπάτησαν οἱ ἅγιοι πρόγονοί μας: δὲν πρέπει νὰ συμφωνεῖ μὲ τὸν οἰκουμενισμό, τὸν παπισμὸ καὶ τὸν μοντερνισμό, οὔτε μὲ διδασκαλίες ὅπως αὐτὲς τοῦ Ἐπισκόπου Ποζάρεβατς-Μπράνιτσεβο Ἰγνατίου Μίντιτς.

4. Ὁ Πατριάρχης Πορφύριος Πέριτς ἀπῄτησεν ἀπὸ τὴν Σερβικὴν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν εἰς τὴν Ἀμερικὴν νὰ ἀναγνωρίση τὴν «Μακεδονικὴν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν – Ἀρχιεπισκοπὴ Ἀχρίδος»!

  Μία ἀκόμη σκανδαλώδης εἴδηση σχετικὰ μὲ τὸν Πατριάρχη Πορφύριο Πέριτς μᾶς ἦλθε ἀπὸ τὸ Ρωσικὸ Ὀρθόδοξο κανάλι Telegram Pravblog, σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία «κατόπιν αἰτήματος τοῦ Σέρβου Πατριάρχη, ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία στὴν Ἀμερικὴ ἀναγνώρισε τὴν «Μακεδονικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία – Ἀρχιεπισκοπὴ Ἀχρίδας». Τὸ κανάλι Pravblog ἀναφέρει, μεταξὺ ἄλλων, ὅτι ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῶν Ἐπισκόπων τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας στὴν Ἀμερική, σὲ συν­εδρίαση ποὺ πραγματοποιήθηκε στὶς 21 Μαΐου 2025, ἐπιβεβαίωσε τὴν πλήρη εὐχαριστιακὴ κοινωνία μὲ τοὺς ἐπισκόπους, τὸν κλῆρο καὶ τοὺς πιστοὺς τῆς λεγόμενης Μακεδονικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας – Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀχρίδας.

  Ἡ ἀπόφαση ἀναγνώρισης αὐτῆς τῆς «ἐκκλησίας» ἀνακοινώθηκε ἀπὸ τὸν ἐπικεφαλῆς τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας στὴν Ἀμερική, τὸν Σεβασμιώτατο Ἀρχιεπίσκοπο Οὐάσινγκτον καὶ Μητροπολίτη Πάσης Ἀμερικῆς καὶ Καναδᾶ Τύχωνα, σὲ ἔκθεση μὲ ἡμερομηνία 15 Ἰουλίου 2025, ἡ ὁποία ὑποβλήθηκε στὸ 21ο Παναμερικανικὸ Ἐκκλησιαστικὸ Συμβούλιο, ποὺ πραγματοποιήθηκε ἀπὸ τὶς 14 ἕως τὶς 20 Ἰουλίου 2025 στὸ Φοῖνιξ τῆς Ἀριζόνα, ΗΠΑ.

  Σύμφωνα μὲ τὸν ἱστότοπο liturgija.mk, «τὸ γραφεῖο τοῦ Μητροπολίτη Τύχωνα καὶ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀχρίδας καὶ Μακεδονίας Στεφάνου ἐργάζεται ἐπὶ τοῦ παρόντος γιὰ τὴν ὀργάνωση ἑνὸς συλλείτουργου ποὺ θὰ πραγματοποιηθεῖ στὸν Καθεδρικὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Νικολάου στὴν Οὐάσινγκτον, ἡ ὁποία θὰ στεφθεῖ μὲ τὴν ἐπίσημη ἀναγνώριση τῆς αὐτοκεφαλίας τῆς Μακεδονικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία θὰ πάρει ἔτσι τὴ θέση της δίπλα στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία στὴν Ἀμερικὴ ὡς μία πλήρως αὐτοκέφαλη τοπικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία».

  Μετὰ ἀπὸ ὅλα ὅσα εἰπώθηκαν, μένει νὰ ρωτήσουμε τὸν Πατριάρχη Πορφύριο Πέριτς καὶ τὸν πνευματικό του πατέρα, Ἐπίσκοπο Μπάτσκα Εἰρηναῖο Καρανούσιτς-Μπούλοβιτς, ἂν ἔχουν προβεῖ στὶς προαναφερθεῖσες σκανδαλώδεις ἐνέργειες αὐθαίρετα καὶ συνειδητὰ ἐναντίον τῶν συμφερόντων τῆς Σερβικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας ἢ μήπως κάποιος τοὺς ὑπαγόρευσε τί καὶ πῶς νὰ τὶς κάνουν;

  Ἐρωτᾶμε ἐπίσης, γιὰ ποιὸ λόγο ἀγνοεῖται ἡ Ἀπόφαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῶν Ἐπισκόπων τοῦ 1939 ὅτι ὁ Νομοκάνων τοῦ Ἁγίου Σάββα Σερβίας, εἶναι ἡ ἐπίσημη νομοκανονικὴ συλλογὴ τῆς Σερβικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας: Πιθανῶς ἐπειδὴ δὲν ἐφαρμόζεται καὶ ἐπειδὴ οἱ ἐπίσκοποι δὲν θέλουν ὁ λαὸς νὰ διαβάζει πῶς πρέπει νὰ εἶναι οἱ ἐπίσκοποι καὶ οἱ ἱερεῖς. Αὐτοὶ εἶναι οἱ πραγματικοὶ λόγοι γιὰ τοὺς ὁποίους ὁ Ἐπίσκοπος Μπάτσκα Εἰρηναῖος Καρανούσιτς-Μπούλοβιτς δὲν ἐπέτρεψε τὴ δημόσια ἔκθεση τοῦ Νόμου τοῦ Ἁγίου Σάββα Σερβίας στὸ Νόβι Σάντ.

  Προκειμένου νὰ διαμελίσει τὴν Σερβικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῶν Ἐπισκόπων ἀνέθεσε στὸν Ἐπίσκοπο Μπάτσκα, Εἰρηναῖο Καρανούσιτς-Μπούλοβιτς, νὰ ἐπινοήσει 26 ἀρχιεπισκόπους, σὲ ἀντίθεση μὲ τὸν ἱδρυτὴ – Ἅγιο Σάββα, ὁ ὁποῖος ἵδρυσε τὴν Ἑκκλησία μας μὲ ἕνα ἀρχιεπίσκοπο.

  Θέτουμε λοιπὸν αὐτὸ τὸ ἐρώτημα ἐνόψει τῆς ἀπίστευτης σύμπτωσης τῶν ἀποφάσεων ποὺ ἔλαβαν ἄτομα στὴν Σερβικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, μὲ τὰ γεωπολιτικὰ σχέδια τῆς συλλογικῆς Δύσης σχετικὰ μὲ τὴν καταστροφὴ τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας – μέσῳ τοῦ κατακερματισμοῦ τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας καθὼς καὶ τῆς ἐμφάνισης αἱρέσεων σύμφωνα μὲ τὰ δυτικὰ γεωπολιτικὰ συμφέροντα.

  Ἀναρωτιόμαστε ἐπίσης, βάσει ποιῶν ἐπιχειρημάτων ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῶν Ἐπισκόπων ἀκύρωσε τὴν προηγούμενη ἀπόφαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῶν Ἐπισκόπων ὑπ’ ἀριθμὸν 44/διάταξη 10 τῆς 24ης Μαΐου 1967, περὶ ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ τοῦ αἰτήματος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῶν Ἐπισκόπων τῆς Μακεδονικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας ὑπ’ ἀριθμὸν 226 τῆς 3ης Φεβρουαρίου 1966, γιὰ χορήγηση αὐτοκεφαλίας στὴν αὐτόνομη Μακεδονικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία;

  Μὲ βάση ὅλα τὰ παραπάνω, ρωτᾶμε τὸν Πατριάρχη Πορφύριο Πέριτς καὶ τὸν Ἐπίσκοπο Μπάτσκα Εἰρηναῖο Καρανούσιτς-Μπούλοβιτς: Ποιὸς σᾶς ἔδωσε τὸ δικαίωμα – νὰ παραδώσετε τὴν πολυάριθμη πολιτιστικὴ καὶ πνευματικὴ κληρονομιὰ τῶν Νεμάνιτς, Μρνιάβτσεβιτς, Μπράνκοβιτς κλπ., καθὼς καὶ τὰ νεκροταφεῖα, ὅπου ἀναπαύονται τὰ λείψανα τῶν μεγαλύτερων ἡρώων ποὺ εἶχε τὸ σερβικὸ ἔθνος στὴν ἱστορία του (μεταξὺ ἄλλων, τοῦ παπποῦ τοῦ ὑπογράφοντος αὐτῶν τῶν γραμμῶν, Δρ. Ἀβραάμ, ὁ ὁποῖος, ὡς Ἕλληνας ἐθελοντὴς γιατρὸς στὸν σερβικὸ στρατό, ἔδωσε σὲ ἡλικία 47 ἐτῶν τὴν ζωὴ του γιὰ τὰ σερβικὰ ἐθνικὰ συμφέροντα) – στὰ χέρια ἐκείνων πού, μὲ τὴν ἰδεολογία τοῦ κομμουνισμοῦ, δημιούργησαν ἕνα τιτοϊκὸ-ἄθεο-κοσμικὸ δημιούργημα, βασισμένο στὸν ἀντισερβισμό, χρησιμοποιώντας τὸ ὄνομα τῆς ἑλληνικῆς Μακεδονίας, ἡ ὁποία ἦταν ἑλληνικὴ γιὰ περισσότερα ἀπὸ 3.000 χρόνια καὶ θὰ παραμείνει ἔτσι μέχρι τὸ τέλος τοῦ κόσμου;

  Καὶ τέλος, πῶς νὰ ἐξηγήσουμε αὐτὴ τὴν σκανδαλώδη πράξη τοῦ Ἱεροῦ Συμβουλίου τῆς Σερβικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας στὸν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ἀχρίδας Ἰωάννη, ὁ ὁποῖος κρατοῦνταν φυλακισμένος ἀπὸ τὶς ἀρχὲς στὰ Σκόπια γιὰ περισσότερο ἀπὸ μία δεκαετία, καὶ ὁ ὁποῖος ἦταν ἕτοιμος νὰ θυσιάσει τὴ ζωή του γιὰ τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ· πῶς νὰ κατανοήσουμε τὴν ἀκύρωση τοῦ διορισμοῦ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀχρίδας Ἰωάννη, στὸν ὁποῖο ὁ Πατριάρχης Παῦλος ἐξέδωσε Ἐπικύρωση (Ἀρ. 172 τῆς 24ης Μαΐου 2005) ποὺ δήλωνε ὅτι ἐξελέγη «Ἀρχιεπίσκοπος Ἀχρίδας καὶ Μητροπολίτης Σκοπίων, Πρόεδρος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῶν Ἐπισκόπων τῆς Αὐτόνομης Ὀρθόδοξης Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀχρίδας καὶ Ἐπικεφαλῆς τῆς ἴδιας… Ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀχρίδας καὶ Μητροπολίτης Σκοπίων, Ἰωάννης, εἶναι ὁ κανονικὸς καὶ νόμιμος Προκαθήμενος τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀχρίδας, μίας αὐτόνομης Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας ἐντὸς τοῦ Σερβικοῦ Πατριαρχείου, καὶ ὅτι ὅλοι πρέπει νὰ τὸν ἀναγνωρίζουν καὶ νὰ τὸν σέβονται»· τί νὰ ποῦμε γιὰ τοὺς ἄλλους Σέρβους ἐπισκόπους ποὺ διορίστηκαν ἀπὸ τὴ Σερβικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, γιὰ νὰ προεδρεύουν στὰ Σκόπια, τὴν Ἀχρίδα, τὴ Μπίτολα (τὸ Μοναστήρι)…· Πῶς νὰ κοιτάξουμε στὰ μάτια τὸν σερβικὸ λαὸ τῆς περιοχῆς αὐτῆς, ὁ ὁποῖος διώκεται καὶ χλευάζεται συνεχῶς ἀπὸ τοὺς Μακεδόνες νεοκομμουνιστές.

5. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

  Μετὰ ἀπὸ ὅλα τὰ παραπάνω, ρωτᾶμε τὸν Πατριάρχη Πορφύριο Πέριτς καὶ τὸν Ἐπίσκοπο Μπάτσκα Εἰρηναῖο Καρανούσιτς-Μπούλοβιτς: Εἶναι δυνατὸν νὰ πιστεύετε ὅτι ὁποιαδήποτε κοσμικὴ ἐξουσία θὰ παραμείνει αἰώνια καὶ ἀναντικατάστατη, ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὶς συνθῆκες ὑπὸ τὶς ὁποῖες φαίνεται ἰσχυρή; Θὰ ἔπρεπε νὰ γνωρίζετε ὅτι ὁ νόμος τῆς παροδικότητας σφραγίζει κάθε γήινη προσωπικότητα καὶ τὴν καλύπτει μὲ τὸ σκοτάδι τῆς ἀόριστης μνήμης ἢ τῆς πλήρους λήθης.

  Θὰ σᾶς ὑπενθυμίσουμε ὅτι ἀκόμη καὶ οἱ προσ­πάθειες τῆς ἰσχυρῆς αὐτοκρατορικῆς δύναμης στὸ Βυζάντιο νὰ ἑδραιώσει τὴ θρησκευτικὴ ἑνότητα στὶς ἀρχὲς τοῦ ἕβδομου αἰώνα ὁδήγησαν στὴν ἐμφάνιση τοῦ Μονοθελιτισμοῦ, ποὺ ἀνακηρύχθηκε αἵρεση, ἡ ὁποία συγκλόνησε ὁλόκληρη τὴν Ἐκκλησία. Μόνο ἕνας ἄνθρωπος, ὁ Ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητὴς (581-662), ἀντιτάχθηκε σὲ αὐτὸ καὶ μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο, σὰν τὸ μόνο ἀναμμένο κερί, διατήρησε τὴν Ὀρθόδοξη διδασκαλία. Μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου, ἀκόμη καὶ τὸ ὄνομα τῆς κάποτε ἰσχυρῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας ἔχασε κάθε ἀπήχηση γιὰ τὸ αὐτὶ τοῦ σύγχρονου ἀνθρώπου, καὶ τί θὰ συμβεῖ μὲ τὰ ὀνόματα τῶν σημερινῶν ἀδύναμων καὶ ἀσήμαντων εὐγενῶν!

  Συνεπῶς, τὸ «Κέντρο Προστασίας τῆς Χριστιανικῆς Ταυτότητας» στὸ Βελιγράδι, καὶ ἐγὼ ὡς πρόεδρός του, ἐὰν χρειαστεῖ, θὰ παραμείνουμε ὁ τελευταῖος φάρος ὑπεράσπισης τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, ἐπειδὴ θὰ εἴμαστε πάντα ἀκλόνητοι καὶ συνεπεῖς στὴν ἐπίτευξη τῆς ἀποστολῆς ποὺ ἐπιτελοῦμε: τὴν προστασία τῆς χριστιανικῆς ταυτότητας ὡς ὑποστηρικτικοῦ πυλώνα τῆς ἐθνικῆς ταυτότητας κάθε Ὀρθόδοξου λαοῦ, χωρὶς τὴν ὁποία κανένας λαὸς ἢ κράτος δὲν θὰ μποροῦσε νὰ ἐπιβιώσει· καθὼς καὶ τὴν ὑπεράσπιση τῆς ἑνότητας τῆς Μίας, Ἁγίας, Καθολικῆς καὶ Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία σήμερα κινδυνεύει περισσότερο ἀπὸ ποτὲ στὴ μακρὰ ἱστορία της.

  Θὰ τὸ κάνουμε αὐτὸ ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὶς ἀπειλές, τὴν ἀγνόηση καὶ τὸν ἐκβιασμὸ στὰ ὁποῖα ἐκτιθέμεθα· ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι βρισκόμαστε στὴν καρδιὰ μίας ἀποχριστιανοποιημένης Εὐρώπης, ἡ ὁποία ἔχει ἀπὸ καιρὸ ἀπορρίψει τὴν εἰκόνα τοῦ Θεανθρώπου Χριστοῦ· μίας Εὐρώπης στὴν ὁποία ἡ σατανικὴ δραστηριότητα γίνεται ἀνεκτὴ καὶ προωθεῖται ὡς τὸ μεγαλύτερο κακὸ στὴν ἱστορία τῆς ἀνθρωπότητας· μίας ἐκκοσμικευμένης (ὑλιστικῆς) καὶ πνευματικὰ πεσμένης Εὐρώπης ποὺ ἔχει ἀντικαταστήσει τὸν Κύριο καὶ Θεὸ μὲ τὸ χρῆμα, τὸ ὁποῖο ἔχει ἀνυψώσει στὸ βάθρο τῆς θεότητας· μίας Εὐρώπης στὴν ὁποία ἐπιβεβαιώνεται ἡ καταστροφὴ τῆς οἰκογένειας ὡς βασικοῦ κυττάρου κάθε φυσιολογικῆς καὶ ὑγιοῦς κοινωνίας.

6. Μήνυμα πρὸς τὸν Πατριάρχη Πορφύριο

Πέριτς καὶ τὸν Ἐπίσκοπο Μπάτσκα Εἰρηναῖο Καρανούσιτς- Μπούλοβιτς:

Πρέπει νὰ γνωρίζετε ὅτι ἡ ἀνθρώπινη ζωὴ εἶναι πολὺ σύντομη καὶ φευγαλέα!

Ζοῦμε ἱστορικὲς στιγμὲς σήμερα, μὲ αὐτὰ ποὺ κάνουμε, γράφουμε τοὺς ἑαυτούς μας στὴν ἱστορία!

Εὐτυχῶς, θὰ γραφτοῦμε σὲ ἐντελῶς διαφορετικὲς σελίδες τῆς ἱστορίας!

Βελιγράδι, 6 Αὐγούστου



ΠΗΓΗ

Related posts

Η Δ΄ Στάση των Χαιρετισμών στον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως Σωτήρος Ιεράπετρας

admin

19 Ἰουνίου

admin

Πώς να διατηρήσεις το βάρος σου μετά τη δίαιτα

admin

Αφήστε ένα σχόλιο