AITOLOAKARNANIANEWS.GR
Αγροτικα Νεα

ΟΠΕΚΕΠΕ -Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΠΛΗΡΩΜΗ ΗΡΘΕ!! ΑΓΡΟΤΕΣ 2024- ΤΡΙΗΜΕΡΟ 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ ΚΑΙ ΣΚΟΡΔΑΛΙΑ!!!

[ad_1]

ΟΠΕΚΕΠΕ (opekepe.gr) -Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΠΛΗΡΩΜΗ ΗΡΘΕ!!  ΑΓΡΟΤΕΣ 2024- ΤΡΙΗΜΕΡΟ 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ ΚΑΙ ΣΚΟΡΔΑΛΙΑ!!!

ΑΓΡΟΤΙΚΑ Πηγη – ΣΚΟΡΔΑΛΙΑ ΣΥΝΤΑΓΗ: Μεγάλη πληρωμή έρχεται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ μέσα στο επόμενο διάστημα. Δείτε αναλυτικά πότε μπαίνουν στα ΑΤΜ τα χρήματα, για να τα παραλάβουν οι αγρότες.

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από το tilegrafimanews.gr

Από εκεί και πέρα να σημειωθεί ότι στο έγγραφο που διαβιβάστηκε στη Βουλή αναφέρεται πως στόχος του ΟΠΕΚΕΠΕ είναι να πληρώσει οικολογικά σχήματα και συνδεδεμένες πριν το Πάσχα.

Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως οι δε πληρωμές όπως αναφέρεται μπορούν να ολοκληρωθούν ως τις 30 Ιουνίου. Στο έγγραφο γίνεται αναφορά και στα αγρο-περιβαλλοντικά προγράμματα.

Απαντώντας σε ερώτηση Μουλκιώτη ο ΥπΑΑΤ Λ. Αυγενάκης, παραπέμπει σε έγγραφο του οργανισμού πληρωμών, του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Στο έγγραφο αναφέρεται πως στόχος του ΟΠΕΚΕΠΕ είναι να πληρώσει οικολογικά σχήματα και συνδεδεμένες πριν το Πάσχα.

Οι δε πληρωμές όπως αναφέρεται μπορούν να ολοκληρωθούν ως τις 30 Ιουνίου. Στο έγγραφο γίνεται αναφορά και στα αγρο-περιβαλλοντικά προγράμματα.

Διέξοδο στη σαφέστερη στήριξη των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών, με «φίλτρα» αποκλεισμού των ετεροεπαγγελματιών από ορισμένα καθεστώτα της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, επεξεργάζεται το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση, με αφορμή τις μεγάλες κινητοποιήσεις των περασμένων μηνών και τις διαπιστώσεις ότι η ανταγωνιστικότητα των αγροτικών εκμεταλλεύσεων στην Ελλάδα βαίνει συνεχώς μειούμενη.

Προς την κατεύθυνση αυτή συνηγορεί και η επιστολή που απέστειλε η ΕΘΕΑΣ προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Λευτέρη Αυγενάκη, στα πλαίσια της διαβούλευσης που έχει ξεκινήσει για την 2η τροποποίηση της ΚΑΠ.

Φαίνεται λοιπόν από στοιχεία της βάσης δεδομένων του ΟΠΕΚΕΠΕ (opekepe.gr) τα οποία έχουν έρθει εις γνώση της ΕΘΕΑΣ, σημειώνει το agronews.gr, ότι ο μηχανισμός των άμεσων ενισχύσεων έτσι όπως λειτούργησε, δηλαδή με τη μείωση του προϋπολογισμού της βασικής υπέρ της αναδιανεμητικής και τη σύγκλιση των δικαιωμάτων, ευνόησε τους ετεροεπαγγελματίες και μείωσε της επιδοτήσεις στους κατ’ επάγγελμα αγρότες.

Συγκεκριμένα, συγκρητικά το 2023 σε σχέση με το 2022 οι ενισχύσεις κυμάνθηκαν ως εξής:

Δενδρώδεις καλλιέργειες (παράδειγμα 10 παραγωγών): Κατ’ επάγγελμα αγρότες 26% μείωση κατά μέσο όρο, Ετεροεπαγγελματίες 5% αύξηση κατά μέσο όρο.

Αροτραίες καλλιέργειες (παράδειγμα 14 παραγωγών): Κατ’ επάγγελμα αγρότες 28% μείωση κατά μέσο όρο, Ετεροεπαγγελματίες 18% αύξηση κατά μέσο όρο.

Βοσκοτόπια (αιγοπρόβατα 10 παραγωγοί): Κατ’ επάγγελμα αγρότες 26% μείωση κατά μέσο όρο, Ετεροεπαγγελματίες 36% αύξηση κατά μέσο όρο.

Βοσκοτόπια (βοοειδή 10 παραγωγοί): Κατ’ επάγγελμα αγρότες 26% μείωση κατά μέσο όρο, Ετεροεπαγγελματίες 13% αύξηση κατά μέσο όρο.

«Ελάχιστες από τις εκμεταλλεύσεις δικαιούχων, που ήταν στόχοι της αναδιανεμητικής, αύξησαν την παραγωγική τους δραστηριότητα μεταξύ 2022 και 2023», καταλήγει στα συμπεράσματά της η επιστολή.

Επομένως, η αναδιανεμητική πρέπει να αλλάξει, αναφέρεται στην επιστολή, και ένα μέρος των πόρων, γύρω στα 60-70 εκατ. ευρώ να μεταφερθεί στην ενίσχυση των νέων και νεοεισερχόμενων και το ποσό από 29 εκατ. ευρώ, που είναι σήμερα, να ανέλθει στα 100 εκατ. ευρώ, με παράλληλη αύξηση της χρονικής περιόδου λήψης της ενίσχυσης στα επτά (7) χρόνια από τα πέντε (5), που είναι σήμερα.

Η αλλαγή αυτή είναι επιβεβλημένη γιατί μόνο έτσι θα εξυπηρετηθούν δύο διαρθρωτικά μειονεκτήματα: α) η ενίσχυση της εισόδου νέων γεωργών και β) η βελτίωση του μεγέθους των εκμεταλλεύσεων τους, που είναι αναγκαία για την εδραίωση της εισόδου τους στη γεωργία.

Όπως και να έχει 162.200 ήταν οι δικαιούχοι της αναδιανεμητικής που πληρώθηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο, κάτι που σημαίνει ότι 410.000 δεν την έλαβαν.

Το 15% των δικαιούχων της βασικής θα λάβει το 55% των ποσών eco-schemes

Ένα σημαντικό ζήτημα ανισότητας στην κατανομή των επιδοτήσεων, προκύπτει από τα eco-schemes. Συγκεκριμένα ο δεσμευμένος προϋπολογισμός των βιολογικών (διατήρηση) έχει οριστεί στα 235 εκατ. ευρώ και καταλαμβάνει το 55% των κονδυλίων των eco-schemes.

Στην επιστολή αναφέρεται πως με βάση τα στοιχεία του ΟΣΔΕ πριν ανοίξει ξανά για αιτήσεις τον Φλεβάρη, περί τους 50.000 παραγωγούς είχαν κάνει αίτηση για ένταξη στα Βιολογικά διεκδικώντας έτσι το ποσό των 235 εκατ. ευρώ, ενώ οι υπόλοιποι 275.000 που επέλεξαν κάποιες από τις υπόλοιπες 9 δράσεις διεκδικούν 190 εκατ. ευρώ.

Ως εκ τούτου η ετήσια απλή δέσμευση για βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία θα οδηγήσει το 15% των παραγωγών να λάβει το 55% των ενισχύσεων για τα Οικολογικά Σχήματα

Ζητείται λοιπόν από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης:

1) Μεταβατική περίοδος πρόσβασης όλων των αγροτών στα Οικολογικά Σχήματα με δεσμευμένο προϋπολογισμό για κάθε εκμετάλλευση.

2) Μείωση του αριθμού των Οικολογικών Σχημάτων και ομαδοποίηση τους σε τρεις κύριες κατηγορίες, αροτραίες, δενδρώδεις και βοσκότοπους, όπου με βάση τον προσανατολισμό της εκμετάλλευσης να υποβάλει αίτημα συμμετοχής με όριο για συμμετοχή τα 20 στρέμματα.

3) Οργανωμένη και συλλογική εφαρμογή των Οικολογικών Σχημάτων μέσω των συνεταιρισμών και των ομάδων παραγωγών, ώστε να έχουν μειωμένο κόστος εφαρμογής και αποτελεσματική εφαρμογή, παράλληλα με τις σταθερές συμβουλές.

4) Η διαδικασία στήριξης πρέπει να επανέλθει στον Πυλώνα ΙΙ όπου μακροχρόνιοι καλλιεργητές βιολογικών προϊόντων έχουν δημιουργήσει υποδομές και προμηθεύουν την αγορά με βιολογικά προϊόντα. Οι πόροι για τα Οικολογικά Σχήματα που έχουν δεσμευθεί, να μεταφερθούν στις τρείς κύριες κατηγορίες για αροτραίες, δενδρώδεις και βοσκότοπους. Επίσης, η καταβολή ενισχύσεων στην βιολογικές καλλιέργειες και εκτροφές πρέπει να συνδεθούν με την παραγωγή και διάθεση βιολογικών προϊόντων στην αγορά για τους καταναλωτές.

Εξισωτική αποζημίωση μόνο σε όσους μένουν σε ορεινά και μειονεκτικές

Η εξισωτική αποζημίωση πληρώθηκε για το 2023 σε 405.073 δικαιούχους. Το μοναδικό κριτήριο λήψης της είναι το αγροτεμάχιο ή ο βοσκότοπος να βρίσκεται σε ορεινή ή μειονεκτική περιοχή, ανεξάρτητα αν ο κάτοχός τους μένει σε πεδινή ή ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας. Το γεγονός αυτό οδηγεί στη μειωμένη ενίσχυση όσων διαμένουν σε αυτές τις περιοχές ή ευρύτερα και ασκούν τη γεωργία ως κύρια ή συμπληρωματική δραστηριότητα, αναγκαία, όμως, για να μένουν στην ευρύτερη περιοχή.

«Επομένως, η καλύτερη αξιοποίηση των πόρων υπέρ εκείνων που ασκούν τη γεωργία ως κύρια ή συμπληρωματική δραστηριότητα πρέπει να συζητηθεί, ώστε οι πόροι να δώσουν καλύτερη στήριξη σε αυτές τις περιοχές. Η σωστή κατανομή στήριξης θα βοηθήσει την ελαιοκαλλιέργεια και το αμπέλι που αποτελούν σημαντικές παραγωγικές δραστηριότητες σε αυτές τις περιοχές», αναφέρει η επιστολή.

Βελτίωση των συνδεδεμένων ενισχύσεων

1) Οι προϋποθέσεις καταβολής πρέπει να απλοποιηθούν με την καθιέρωση πλήρως ηλεκτρονικών φορολογικών παραστατικών για τις προϋποθέσεις που χρειάζονται (αγορά πιστοποιημένου σπόρου, πώληση προϊόντος, παράδοση γάλακτος κλπ.) μέσα από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ (mydata). Έτσι και η γραφειοκρατία και το κόστος θα μειωθούν, αλλά και έλεγχοι θα απλοποιηθούν και θα γίνουν πιο αποτελεσματικοί.

2) Ειδική μέριμνα πρέπει να υπάρξει για τις ιδιοπαραγόμενες ζωοτροφές από τους κτηνοτρόφους που προέρχονται από αξιοποιήσιμες εκτάσεις, έτσι ώστε να λαμβάνουν συνδεδεμένη ενίσχυση ίση με τις συνδεδεμένες που ισχύουν ανά καλλιέργεια.

3) Να προβλεφθεί ειδική συνδεμένη ενίσχυση για τις εκμεταλλεύσεις που παράγουν πιστοποιημένα ζώα και γεννητικό υλικό για βελτίωση του πληθυσμού.

ΟΠΕΚΕΠΕ -Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΠΛΗΡΩΜΗ ΗΡΘΕ!! ΑΓΡΟΤΕΣ 2024- ΤΡΙΗΜΕΡΟ 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ ΚΑΙ ΣΚΟΡΔΑΛΙΑ!!! Τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου

Η 25η Μαρτίου είναι θρησκευτική αλλά και εθνική εορτή. Ο απανταχού ελληνισμός τιμά σήμερα τους προγόνους του και γιορτάζει την έναρξη της επανάστασης του 1821 ενάντια στον τουρκικό ζυγό. Παράλληλα, τιμά την ορθόδοξη πίστη, εορτάζοντας την επέτειο αναγγελίας της γέννησης του Ιησού.

Η ημέρα αυτή είναι επίσημη αργία στην Ελλάδα και την Κύπρο. Ο διπλός εορτασμός της, την κάνει μία από τις σημαντικότερες ημερομηνίες του χρόνου.

Ο εορτασμός της Θεοτόκου

Ετυμολογικά, η λέξη Ευαγγελισμός προέρχεται από την ομηρική λέξη ευάγγελος, που σημαίνει αγγελιοφόρος καλών ειδήσεων (ευ + άγγελος).

Τα χαρμόσυνα νέα μετέφερε στη Θεοτόκο ο Αρχάγγελος Γαβριήλ ο οποίος της είπε πως πρόκειται να κυοφορήσει τον Ιησού, τον γιό του Θεού.

Σύμφωνα με τον Ευαγγελιστή Λουκά ο Θεός έδωσε στην Παναγία τη δυνατότητα να αποφασίσει μόνη της, δίνοντας της την χαρά της συνδημιουργίας.

Η Παναγία ρώτησε τον Άγγελο πώς θα γινόταν να κυοφορήσει παιδί δεδομένου ότι δεν είχε σωματική επαφή με κάποιον άνδρα μιας και ήταν ακόμα αρραβωνιασμένη και όχι παντρεμένη με τον Ιωσήφ.

Τότε ο Αρχάγγελος Γαβριήλ εξήγησε στη Μαρία ότι αυτό ήταν το θέλημα του Θεού και ότι Αυτός θα φροντίσει για όλα. Για αυτό και το παιδί αυτό θα είναι ο Υιός του Θεού.

Έτσι η Παναγία δέχτηκε το Θεϊκό πρόσταγμα και ο Γαβριήλ αποχώρησε έχοντας εκπληρώσει το έργο του.

 

Γιατί είναι εθνική εορτή

Στις 25 Μαρτίου γιορτάζουμε την Επανάσταση του 1821 που έγινε εναντίον του τουρκικού ζυγού μετά από 400 χρόνια σκλαβιάς.

Στην ουσία αναφερόμαστε στην ένοπλη εξέγερση των Ελλήνων εναντίον των Οθωμανών με σκοπό την ίδρυση ανεξάρτητου κράτους.

Γιορτάζουμε την ανεξαρτησία της Ελλάδας κι όπως και στην περίπτωση της 28ης Οκτωβρίου, έτσι και την 25η Μαρτίου γιορτάζουμε ουσιαστικά την έναρξη και όχι τη λήξη της επανάστασης.

Πιο συγκεκριμένα, η Επανάσταση, σε διπλωματικό επίπεδο, ξεκίνησε ήδη από τα τέλη Φεβρουαρίου του 1821 από τη μακρινή Μολδοβλαχία (σημερινή Ρουμανία) από τον πρίγκηπα Αλέξανδρο Υψηλάντη.

Στην Ελλάδα η εξέγερση ξεκίνησε από την Πελοπόννησο και γρήγορα εξαπλώθηκε στη Στερεά Ελλάδα κι από εκεί σε ολόκληρη τη χώρα.

Στην καλλιέργεια της εθνικής ταυτότητας που ήταν απαραίτητη για την εκκίνηση της Επανάστασης καταλυτικό ρόλο έπαιξε ο νεοελληνικός διαφωτισμός.

Από τους κυριότερους εκπροσώπους του υπήρξε ο Ρήγας Φεραίος ή Βελεστινλής, ο οποίος είχε γράψει και το περίφημο «καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή, παρά 40 χρόνια σκλαβιά και φυλακή», φράση η οποία συνδέθηκε άρρηκτα με τον απελευθερωτικό αγώνα.

Σύμφωνα με τους λαϊκούς θρύλους η Επανάσταση ξεκίνησε από τα Καλάβρυτα και συγκεκριμένα από την Αγία Λαύρα.

Εκεί, ο μητροπολίτης Παλαιών Πατρών Γερμανός ύψωσε κρυφά τη σημαία της Επανάστασης στις 25 Μαρτίου 1821, δίνοντας το έναυσμα για τον απελευθερωτικό αγώνα.

Το γεγονός αυτό καταγράφηκε ιστορικά και μάλιστα του δόθηκε έμφαση καθώς συσχέτιζε κατά κάποιον τρόπο την Εκκλησία και τη θρησκευτική παράδοση με την Επανάσταση.

Επίσης, σύμφωνα με μια άποψη η ημερομηνία επιλέχθηκε αφενός λόγω της θρησκευτικής σημασίας της και αφετέρου γιατί πίστευαν ότι την ημέρα εκείνη θα μπορούσαν να κρύψουν την Επανάσταση μέσα στους θρησκευτικούς πανηγυρισμούς.

Έτσι, η επέτειος εορτασμού του ιστορικού αυτού γεγονότος καθορίστηκε να γίνεται κάθε χρόνο στις 25 Μαρτίου.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο Μητροπολιτικός Ναός των Αθηνών θεμελιώθηκε την 25 Δεκ. 1842 και αφιερώθηκε στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου για να τιμηθεί η 25 Μαρτίου 1821.

Πότε και πώς καθιερώθηκε

Ο εορτασμός της Επανάστασης την 25η Μαρτίου καθιερώθηκε το 1838 με το Βασιλικό Διάταγμα της Κυβέρνησης Όθωνος και συγκεκριμένα του Γεώργιου Γλαράκη, γραμματέα της Επικρατείας (υπουργού) επί των Εκκλησιαστικών, Δημοσίας Εκπαιδεύσεως και Εσωτερικών.

Ο Όθωνας προσπαθούσε να ενισχύσει τη δημοτικότητά του προσεταιριζόμενος την απήχηση των εκφραστών της Ορθοδοξίας, και ενδεχομένως σε αυτό να οφείλεται η θρησκευτική χροιά του διατάγματος και η καθιέρωση της εορτής.

Ωστόσο, κατά τον πρώτο εορτασμό της επετείου, το 1838, από τους ξένους πρέσβεις και προσωπικό πρεσβειών απουσίασαν από την εορτή μόνο αυτοί της Ρωσίας και της Αυστρίας με τους υπαλλήλους τους.

Ο πρώτος εορτασμός στην Αθήνα όπου συμμετείχαν ο Βασιλιάς Όθων και η Βασίλισσα Αμαλία, πολιτικές και στρατιωτικές αρχές και πλήθος λαού, έγινε στον Ναό της Αγίας Ειρήνης.

Το 1839, ο Αμβρόσιος Φραντζής αναφέρει ότι η 25η Μαρτίου ήταν ημέρα «ρητή και εμφυτευμένη εις τας καρδίας των Πελοποννησίων κτλ. ως ημέρα ενάρξεως της ελληνικής επαναστάσεως», ενώ ο ίδιος παρουσιάζει τα γεγονότα στα οποία η 25η Μαρτίου είναι μια από τις ημέρες των πρώτων ενεργειών που άρχισαν μετά τα μέσα Μαρτίου και όχι «ημέρα ενάρξεως».

Μετά την επίσημη καθιέρωση του εορτασμού, και ιδίως το 1841, έγινε προσπάθεια οικειοποίησης της επετείου από την αντιπολιτευόμενη αντι-οθωνική μερίδα, με ιδιωτικούς εορτασμούς στους οποίους προβαλλόταν ιδιαίτερα η μορφή του Κοραή.

Η εορτή συνέχισε να είναι αντικείμενο κομματικών και τοπικιστικών αντιπαραθέσεων: ιδιαίτερες αντιδράσεις προκάλεσε το 1846 και 1847 η απόφαση του πρωθυπουργού Κωλέττη για την πραγματοποίηση επίσημης τελετής στον τάφο του Ρουμελιώτη οπλαρχηγού Γεώργιου Καραϊσκάκη στο Φάληρο, καθώς θεωρήθηκε ότι οδηγούσε σε ταύτιση της Επανάστασης με ένα πρόσωπο.

Έως το 1875 ο στρατός βρισκόταν παρατεταγμένος κατά μήκος της διαδρομής της βασιλικής πομπής από τα ανάκτορα προς την εκκλησία και αντίστροφα.

Στρατιωτικές παρελάσεις

Το 1875 πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά παρέλαση του στρατού μπροστά από τα ανάκτορα, πρακτική τρέχουσα από τα μέσα του αιώνα σε δημόσιες γιορτές στη Γαλλία και τα γερμανικά κράτη.

Την επόμενη χρονιά, αν και δεν πραγματοποιήθηκε στρατιωτική παρέλαση εξαιτίας βροχής, δίπλα στο στρατό παρατάχθηκε και μία πανεπιστημιακή φάλαγγα.

Μαθητικές παρελάσεις

Η πρωιμότερη αναφορά για μαθητική παρέλαση εντοπίζεται το 1899.

Τα σχολεία είχαν παραταχθεί και κατά τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου του 1924, όταν ανακηρύχθηκε η Δημοκρατία. Τα επόμενα χρόνια την παρέλαση του στρατού πλαισίωναν και πρόσκοποι και μαθητές στρατιωτικών σχολών.

Το 1932 τα σχολεία της Αθήνας παρήλασαν μπροστά από επισήμους στο μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη μαζί με τους προσκόπους, τη «φρουρά της πόλης» και τις «εθνικιστικές οργανώσεις».

Από το 1936 η μαθητική παρέλαση, που έγινε μπροστά από το βασιλιά Γεώργιο και τον πρωθυπουργό Ιωάννη Μεταξά, έλαβε επίσημο χαρακτήρα.

Την περίοδο της δικτατορίας του Μεταξά οι παρελάσεις μαθητών και φαλαγγιτών (μελών της ΕΟΝ) προσέλαβαν μεγάλη σημασία και συνδέθηκαν με τη στρατιωτική παρέλαση. Η πρακτική των μαθητικών παρελάσεων εξακολούθησε κατά την εμφυλιοπολεμική περίοδο και έπειτα έως και μετά τη μεταπολίτευση.

25η Μαρτίου: Γιατί τρώμε μπακαλιάρο σκορδαλιά

Για τους περισσότερους από εμάς ο εορτασμός της 25ς Μαρτίου συνοδεύεται με τη γευστική απόλαυση του καθιερωμένου πιάτου μπακαλιάρος σκορδαλιά. Ένα έθιμο με μακρά ιστορία.

Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η παλαιότερη και πιο αυστηρή χρονική περίοδος νηστείας για την ορθόδοξη εκκλησία. Από την καθιέρωσή της, περί τον 4ο αιώνα μ.Χ., προβλέπεται κατά τα μοναχικά πρότυπα ξηροφαγία με τους πιστούς να τρώνε μόνο μια φορά την ημέρα κι αυτή μετά τις 3 το μεσημέρι.

Μέσα στην περίοδο της Τεσσαρακοστής η νηστεία καταλύεται, διαφοροποιείται δηλαδή, τρεις φορές, δίνοντας μια ευκαιρία στους πιστούς για ενδυνάμωση μιας και η νηστεία αυτή είναι η πιο αυστηρή, αφού δεν επιτρέπεται ούτε το λάδι. Η πρώτη από αυτές τις εξαιρέσεις γίνεται για την εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, όπως έχει καθιερωθεί η 25η Μαρτίου.

Πρόκειται για μια χαρμόσυνη εορτή μέσα στην περίοδο του πένθους της Σαρακοστής και επειδή είναι θεομητορική εορτή, αφιερωμένη στην Παναγία και ως εκ τούτου ιδιαίτερα σημαντική για τα μοναχικά τυπικά, επιτρέπονται το ψάρι, το έλαιο και ο οίνος. Παραδοσιακό έδεσμα της ημέρας του Ευαγγελισμού (25 Μαρτίου), η οποία έχει πια διττή σημασία για τον Ελληνισμό, καθώς συμπίπτει από το 1838 με τον εορτασμό της Επανάστασης του 1821, είναι ο μπακαλιάρος και μάλιστα με σκορδαλιά.

Η εξήγηση για την γευστική αυτή συνήθεια είναι αρκετά απλή κι έχει να κάνει κυρίως με την αδυναμία των κατοίκων της ενδοχώρας να προμηθεύονται άμεσα και οικονομικά φρέσκο ψάρι. Παρά το ότι ο μπακαλιάρος δεν είναι ένα «ελληνικό» ψάρι, καθώς το βρίσκουμε κυρίως στις ακτές του βορειοανατολικού Ατλαντικού, το γεγονός ότι γίνεται παστός τον καθιστά ένα τρόφιμο φθηνό κι εύκολο στη συντήρηση.

Ο μπακαλιάρος έφτασε στο ελληνικό τραπέζι περί τον 15ο αιώνα και καθιερώθηκε άμεσα ως το εθνικό φαγητό της 25ης Μαρτίου, καθώς με εξαίρεση τα νησιά μας, το φρέσκο ψάρι αποτελούσε πολυτέλεια για τους φτωχούς κατοίκους της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Έτσι, ο παστός μπακαλιάρος, που δεν χρειαζόταν ιδιαίτερη συντήρηση, αποτέλεσε την εύκολη και φθηνή συνάμα λύση, έθιμο που κρατά μέχρι τις μέρες μας.

Η σκορδαλιά με την μακρά ιστορία

Στα Επτάνησα τη σκορδαλιά τη λένε και αλιάδα (αλλά και αγιάδα, με βάση την τοπική προφορά) που είναι δάνειο από τα βενετικά (agliata στα σημερινά ιταλικά).

Φαίνεται ότι από τον συμφυρμό των λέξεων «σκόρδο» και «αλιάδα» προέκυψε ο τύπος σκορδαλιάδα και από εκεί, με απλολογία, ο σημερινός «σκορδαλιά». Αυτή τουλάχιστον την ετυμολογία δίνουν τόσο το ΛΚΝ όσο και το Ετυμολογικό του Μπαμπινιώτη. Κάτι σαν σκορδαλιά έφτιαχναν και οι αρχαίοι, βέβαια, και μια από τις λέξεις που είχαν ήταν «μυττωτός». Πάλι στους Αχαρνείς, στην αρχή του έργου, ο Δικαιόπολις έχει μαζί του μια σακούλα σκόρδα που του την αρπάζουν οι Θράκες μισθοφόροι, οι Οδόμαντες, κι εκείνος ολοφύρεται για τη σκορδαλιά που θα έφτιαχνε (Οἴμοι τάλας, μυττωτὸν ὅσον ἀπώλεσα) Όταν θέλουμε να πούμε ότι από κάτι απουσιάζει το πιο απαραίτητο, το ειδοποιό συστατικό του, λέμε ότι μοιάζει με «σκορδαλιά χωρίς σκόρδο» Το σκόρδο είναι το Allium sativum, κρόμμυον το σκόροδον και, παρόλο που είναι ιθαγενές της Κεντρικής Ασίας, βρίσκεται στα μέρη μας από πολύ παλιά, αφού, όπως αναφέρει ο Ηρόδοτος, οι εργάτες που έχτισαν την Πυραμίδα του Χέοπα είχαν στο σιτηρέσιό τους κρεμμύδια, σκόρδα και ραπανάκια.

Όμως και στην αρχαία Ελλάδα ήταν πολύ διαδεδομένο το σκόρδο, όπως φαίνεται από την παρουσία του στις κωμωδίες του Αριστοφάνη –τα μεγαρίτικα σκόρδα ήταν ονομαστά για το μεγάλο μέγεθός τους και στους Αχαρνείς, που είναι γραμμένοι μέσα στον Πελοποννησιακό πόλεμο, ο Μεγαρίτης παραπονιέται στον Δικαιόπολη ότι οι Αθηναίοι στις επιδρομές τους τα ξερίζωναν.

Στα αρχαία λεγόταν σκόροδον, αλλά ήδη από την κλασική εποχή εμφανίζεται και ο τύπος σκόρδον, που τελικά επικράτησε. Το σκόρδο ήταν και είναι το προσφάι των φτωχών, ακόμα περισσότερο στην αρχαιότητα, που το διαιτολόγιο ήταν πολύ φτωχότερο από σήμερα. Ήταν ακόμα βασικό στοιχείο στο σιτηρέσιο των στρατιωτών, γι’ αυτό και οι αρχαίοι είχαν την παροιμιώδη φράση «μη σκόρδου (φάγω)» δηλαδή να μη μπλέξω σε περιπέτειες.

Πώς φεύγει η μυρωδιά του σκόρδου

Aν τελικά επιλέξετε να φάτε σκορδαλιά, άλλα θέλετε να διώξετε τη μυρωδιά του από το στόμα σας, προτείνονται οι παρακάτω παραδοσιακοί τρόποι: Μπορείτε να μασήσετε φυλλαράκια φρέσκου μαϊντανού, ή να φάτε λίγο ελληνικό καφέ ωμό. Ένα καρφάκι γαρύφαλλο που θα κρατήσετε στο στόμα σας είναι μια πολύ καλή λύση. Τα φύλλα του φασκόμηλου έχουν καλά αποτελέσματα, επίσης και το μήλο βοηθάει πάρα πολύ..

ΡΑΓΔΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ – ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ 2024 – ΤΙ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΕ! ΠΛΗΡΩΜΗ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΑΠΡΙΛΙΟΥ !!

ΩΡΑ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ!! ΑΠΟ ΤΙΣ 18:00 ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΟΙ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΣΤΑ ΑΤΜ! ΟΠΕΚΑ ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ Α21, ΚΕΑ!!

ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΕΥΤΕΛΙΖΕΙ ΤΟΝ ΟΠΕΚΕΠΕ – ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΕΚΑΝΕ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΟΣ!! ΠΛΗΡΩΜΗ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2024!! ΑΠΟ 22/3!

[ad_2]

Source link

Related posts

Την Πύλη Βρανδεμβούργου κατέκλυσαν αγρότες με τρακτέρ ενάντια στις υψηλότερες τιμές καυσίμων

Πτώση κατά 7,4% για τις τιμές παραγωγού στην ελληνική βιομηχανία

Ασφαλές καταφύγιο στον Αρκτούρο βρήκαν δύο λύκαινες που είχαν αιχμαλωτιστεί στην Ουκρανία

Αφήστε ένα σχόλιο