AITOLOAKARNANIANEWS.GR
Εθνικα

Ο Έλληνας αξιωματικός και το αμερικανικό αντιτορπιλικό που πήρε το όνομα του

[ad_1]

Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

Τι μεγαλύτερη τιμή και αναγνώριση της προσφοράς του για ένα αξιωματικό, που μετά τον θάνατο του το όνομα του ταξιδεύει στις θάλασσες και τους ωκεανούς, στην πλώρη ενός αντιτορπιλικού!

Ο Κωνσταντίνος Μπέμπας, με καταγωγή από την Πελοπόννησο (Αρκαδία, Λακωνία), πολέμησε ως πιλότος στο Ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών και σκοτώθηκε κατά την διάρκεια του πολέμου.

Το USS Bebas (BDE-10/DE-10) ήταν ένα σκάφος  συνοδείας αντιτορπιλικών κλάσης Evarts στην υπηρεσία του Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών .

Πήρε το όνομά του σε ανάμνηση για τον Σημαιοφόρο Γκας Γεώργιος Μπέμπας!

Η ιστορία είναι άγνωστη και οι συναρπαστικές λεπτομέρειες της είναι οι εξής.

Ο Constantine G. ‘Gus’ Bebas ήταν ένα από τα έξι παιδιά (τέσσερις αδερφές και ένας αδερφός) που μεγάλωσαν σε ένα λιτό σπίτι στην ανατολική πλευρά του Wilmette, ένα σχετικά εύπορο παραλίμνιο προάστιο του Σικάγο.

Οι γονείς του, ο Γιώργος και η Αγγελική – που διατηρούσαν μια επιχείρηση φρούτων και λαχανικών – ήταν Έλληνες μετανάστες που ήταν πολύ περήφανοι για τη χώρα γέννησής τους και εξίσου περήφανοι για την νέα τους πατρίδα.

Το αρχικό επώνυμο ήταν Bimbas, παρεμπιπτόντως.

Η Αγγελική καταγόταν από την Βρέσθενα, ένα ορεινό χωριό της Λακωνίας στο όρος Πάρνωνας, βόρεια της Σπάρτης.

Ο πατέρας του Γεώργιος γεννήθηκε στη Μεγαλόπολη της Αρκαδίας, αλλά ζούσε στην Καλαμάτα πριν μεταναστεύσει.

Αυτός και η Αγγελική παντρεύτηκαν το 1902 στη Σπάρτη.

Ο Gus σπούδασε στα δημόσια σχολεία Wilmette και αποφοίτησε από το γυμνάσιο New Trier στην κοντινή Winnetka.

Τον Μάιο του 1938 ονομάστηκε Σημαιοφόρος ROTC.

Ο Bebas αποφοίτησε από το Northwestern τον Ιούνιο του 1939, με πτυχίο στις εμπορικές επιχειρήσεις.

Στη συνέχεια για δύο εβδομάδες, ξεκινώντας από τις 16 Ιουνίου, ο Σημαιοφόρος Bebas εκπαιδεύτηκε στο αντιτορπιλικό USS Herbert  και στο νεότευκτο βαρύ καταδρομικό USS Wichita.

Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, ο Gus είχε σκεφτεί σοβαρά να γίνει αεροπόρος του Ναυτικού και στις 22 Ιανουαρίου 1940 παραιτήθηκε από τις τάξεις της Εφεδρείας, και αιτήθηκε για  Ναύτης δεύτερης τάξεως την επόμενη μέρα.

  Προήχθη σε Σημαιοφόρο (Ι) και έλαβε μια ολιγοήμερη άδεια πραγματοποιώντας μια σύντομη επίσκεψη στο πατρικό του στο Wilmette για να δει την οικογένειά του και τους φίλους του.

Μέχρι εκείνη τη στιγμή ο Ελληνοαμερικανός πιλότος είχε συμπληρώσει 246,3 ώρες πτήσης εκ των οποίων οι 177,6 ήταν solo.

Όταν οι Ιάπωνες επιτέθηκαν στο Περλ Χάρμπορ στις 7 Δεκεμβρίου 1941, ο Σημαιοφόρος Bebas υπηρετούσε στην στο Κέντρο Εκπαίδευσης Επιχειρήσεων Αεροπλανοφόρων στο Στόλο του Ατλαντικού.

ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στις 2 Απριλίου, αναχώρησε από την Alameda και, για πρώτη φορά, το πλήρωμα ενημερώθηκε για την αποστολή των ιπτάμενων.

Μια τολμηρή επιδρομή στην Ιαπωνία.

  Το πρωί της 4ης Ιουνίου 1942, ο Bebas συμμετείχε στην πρώτη του πολεμική αποστολή καθώς το Hornet απονήωσε όλα τα διαθέσιμα αεροπλάνα για να αναζητήσει τα ιαπωνικά αεροπλανοφόρα.

Φορτωμένος με μια βόμβα 1.000 λιβρών, ο Gusκαι οι άλλοι πιλότοι βομβαρδιστικών  της VB-8 έψαχναν μάταια για τα εχθρικά πλοία.

Με τα καύσιμα να λιγοστεύουν απελπιστικά, δεν έφτασαν όλοι πίσω στο Hornet.

Ένα αεροπλάνο έπεσε στη θάλασσα και ο Bebas ήταν μεταξύ των πολλών που έπρεπε να προσγειωθούν στην Ατόλη Midway.  Αφού ανεφοδιάστηκε, επέστρεψε στο Hornet.

Στις 5 Ιουνίου 1942, o Bebas ήταν μεταξύ των 20 βομβαρδιστικών που απονηώθηκαν από το Hornet για να επιτεθούν σε μια μικρή ιαπωνική δύναμη καταδρομικών και αντιτορπιλικών.

Επειδή θα λειτουργούσαν στο όριο της εμβέλειας μάχης τους, τα βομβαρδιστικά καθέτου εφορμήσεως μετέφεραν τις μικρότερες βόμβες των 500 λιβρών.

Όταν εντοπίστηκε το ταχέως κινούμενο ιαπωνικό αντιτορπιλικό Tanikaze, ο Bebas βύθισε το αεροπλάνο του σε  γωνία σχεδόν 90 μοιρών, και επέλεξε το σημείο του στόχου του εν μέσω εκρήξεων από τα αντιαεροπορικά πυροβόλα του αντιτορπιλικού.

Τρομακτικά κοντά στο τεράστιο αντιτορπιλικό, ο Gus πάτησε το κομβίο άφεσης της  βόμβας, βγήκε από την βύθιση του και έκλεισε τα αερόφρενα.

Η βόμβα του Ελληνοαμερικανού πιλότου έπεσε μόλις 100 πόδια από την αριστερή πλευρά του Tanikaze.

Το επόμενο απόγευμα, συμμετείχε σε μια αποστολή  εναντίον των βαρέων καταδρομικών IJN Mikuma και IJN Mogami, σημειώνοντας ένα παραλίγο πλήγμα στο τελευταίο.

Μετά την Αεροναυμαχία στο Midway, το Hornet επέστρεψε στο Περλ Χάρμπορ, όπου η VB-8 αποβιβάστηκε στον Αεροναύσταθμο  και επέστρεψε στην επιχειρησιακή της εκπαίδευση.

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΤΙΜΗ

Κατά τη διάρκεια μιας τυπικής  εκπαιδευτικής πτήσης βομβαρδισμού κάθετου εφορμήσεως ανοιχτά της νήσου Οάχου στη Χαβάη το πρωί της 19ης Ιουλίου 1942,  ο Gus ήταν επικεφαλής ενός σχηματισμού τριών βομβαρδιστικών.

Ο Bebas βύθισε το Dauntless του σε μια κάθετη εφόρμηση για να επιτεθεί σε ένα σκάφος-στόχος που έκανε ελιγμούς στα ανοιχτά του Barber’s Point.

Σύμφωνα με την αναφορά της  VB-8:

«Ο Bebas ηγείτο ενός σχηματισμού τριών (3) αεροπλάνων, στα πλαίσια μιας προγραμματισμένης εκπαιδευτικής εξόδου βομβαρδισμού καθέτου εφορμήσεως, εναντίον ενός θωρακισμένου σκάφους-στόχου στα ανοικτά του Barber’s Point στην νήσο Οάχου.

Βυθίζοντας από τα 8000 πόδια υψόμετρο, ο Σημαιοφόρος (Ι) Bebas εκτέλεσε απαγκίστρωση στα 1500 πόδια και εισήλθε ταυτόχρονα σε μία  δεξιά στροφή.

Το αεροπλάνο χτύπησε το νερό μετά από μία περιστροφή, περίπου 500 γιάρδες μακριά από το σκάφος-στόχος και αμέσως εξαφανίστηκε.

Μικρά συντρίμμια, συμπεριλαμβανομένης της σωσίβιας σχεδίας και της μάσκας οξυγόνου, ήλθαν στην επιφάνεια.

Λόγω του ακραίου βάθους της θάλασσας δεν κρίθηκε σκόπιμο να γίνει περαιτέρω έρευνα για το αεροπλάνο και τις σoρούς».

Το εάν ο άτυχος χειριστής υπέστη μπλακάουτ ή δεν μπόρεσε να σηκώσει το βάρος χειριστηρίου από τις δυνάμεις που αναπτύσσονταν στη βύθιση είναι άγνωστο, ωστόσο το αποτέλεσμα ήταν το αεροπλάνο του να συντριβεί στον ωκεανό, σκοτώνοντας τον ίδιο και τον παρατηρητή/πίσω πυροβολητή, Σημαιοφόρο (Ι) William M. Stevens.

Τον Απρίλιο του 1943, ο Bebas τιμήθηκε μετά θάνατον με τον Διακεκριμένο Σταυρό του Ιπταμένου  για τη συμμετοχή του στην Αεροναυμαχία του Midway.

«USS BEBAS»  (BDE-10/DE-10)

Τον επόμενο μήνα, η μητέρα και η αδερφή του, Άννα, ταξίδεψαν στη Βοστώνη της Μασαχουσέτης, μετά από πρόσκληση του Πολεμικού Ναυτικού, για να βαφτίσουν ένα αντιτορπιλικό  συνοδείας που ονομάστηκε προς τιμήν του Gus Bebas.

Το USS Bebas (DE-10) 1.400 τόνων είχε βάση τον Ειρηνικό μέχρι την παύση των εχθροπραξιών, εκτελώντας καθήκοντα περιπολίας και συνοδείας και λαμβάνοντας τρεις Αστέρες Μάχης .

Ήταν εξοπλισμένο με μια κεραία HF/DF πάνω στο κατάρτι πάνω από τον θόλο του ραντάρ SR.

Η κεραία αυτή που χρησιμοποιούνταν για την ανίχνευση ραδιοφωνικών μεταδόσεων από εχθρικά υποβρύχια δεν θεωρήθηκε αποτελεσματική κατά των ιαπωνικών υποβρυχίων έναντι των γερμανικών U-Boat.  Το USS Bebas  επιχειρούσε στον Ατλαντικό μεταξύ Μαΐου και Αυγούστου 1943, αλλά μεταφέρθηκε στον Ειρηνικό αφού όμως πρώτα ενεπλάκη  σε παράκτιες επιχειρήσεις συνοδείας και περιπολίας έξω από τον κόλπο Κάσκο στο Μέιν, τη Βοστόνη, τη Νέα Υόρκη και το Νόρφολκ.

Το αντιτορπιλικό αναχώρησε από το Χάμπτον Ρόουντς στις 24 Αυγούστου 1943 για τον Ειρηνικό.

Αφού διέσχισε τη Διώρυγα του Παναμά την 1η Σεπτεμβρίου, προχώρησε μέσω των Νήσων Γκαλαπάγκος και της Κοινωνίας στο Espiritu Santo στις Νέες Εβρίδες.

Το πολεμικό πλοίο επιχειρούσε από αυτό το λιμάνι τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, πραγματοποιώντας αποστολές περιπολίας και συνοδείας στη Νουμέα της Νέας Καληδονίας και στο Γκουανταλκανάλ των Σολομώντα.

Στη συνέχεια, το Bebas ανέλαβε καθήκοντα «δολοφονικών επιχειρήσεων και τοπικής συνοδείας» υπό την αιγίδα του Στρατηγού Διοικητή, φρουρά των νήσων Φίτζι, και εκτέλεσε αυτά τα καθήκοντα μέχρι τον Ιανουάριο του 1944.

Στη συνέχεια, συνέχισε τις αποστολες συνοδείας και περιπολίας συνοδείας στους Σολομώντες, τις Νέες Εβρίδες και τη Νέα Περιοχές Καληδονίας.

Μπήκε στο Περλ Χάρμπορ στις 3 Αυγούστου και ήταν ακόμα εκεί στις 15 Αυγούστου όταν η Ιαπωνία συμφώνησε να συνθηκολογήσει, τερματίζοντας τον πόλεμο.

Στις 4 Σεπτεμβρίου το Bebas αναχώρησε από το Oahu για τη δυτική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών.

Φτάνοντας στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια στις 9 Σεπτεμβρίου, το Bebas μετακόμισε στο San Pedro και παροπλίστηκε εκεί στις 18 Οκτωβρίου 1945.

Το όνομά του διαγράφηκε από τη λίστα του Ναυτικού την 1η Νοεμβρίου 1945 και πουλήθηκε στην Pacific Bridge Co., San Francisco, τον Ιανουάριο του 1947 για διάλυση.

Πληροφορίες

greeks in foreign cockpits.com

[ad_2]

Source link

Related posts

«Η επικίνδυνη πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη στα ελληνοτουρκικά»-Δημ.Κωνσταντακόπουλος

«Δώστε επιτέλους απαντήσεις για το Στεφανοβίκειο»-Ανακοίνωση του τομέα Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ

EL – ΠΝ: Στην Ελλάδα τα 3 νέα ελικόπτερα τύπου Romeo MH-60R Seahawk

Αφήστε ένα σχόλιο